tisdag 2 juni 2015

Att tänka om när det gäller solen

Jag var rätt bestämd på en punkt;
mitt barn skulle minsann inte gå klädd som ett ufo på stranden! Ni vet, i sådan där heltäckande uv-dräkt och därtill keps med skynke bakpå. Nä, mitt barn skulle få vara sommarbarn. Shorts och t-shirt. Och solhatt och sokräm förstås.

Men så börjar det närma sig sommar och vi befinner oss plötsligt i affären. Det är klart att ungen ska ha en uv-dräkt. En som skyddar mot de där faktiskt farliga strålarna som bevisat ger cancer.
Det kan vara så att jag är sjukligt rädd för just cancer.
Korta ärmar och ben förstås. Vårt barn skulle ju få vara sommarbarn!

Det är när vi står där i affären som barnets pappa plötsligt börjar tala varmt för långa ärmar och långa ben. Sådär övertygande att jag till slut plockar ner just en sådan och tänker att, nåväl, jag kan ju faktiskt byta den...

Så kommer jag hem och nattar barnet och funderar på den där ufo-dräkten. Och gör det jag är bäst på -googlar. Det finns gott om åsikter i olika forum.
Jag har valt att gå efter Rikshandboken, som är den bvc går efter.
Jag kikar även då och då på 1177.
Och lite mer källkritiskt på barnakuten.nu.

Samtliga är ense om att kläder är det bästa solskyddet. Barnakuten förespråkar starkt tunna långärmade och långbenta sommarkläder. 1177 förespråkar utöver det även UV-dräkter. Rikshandboken är mest förlåtande, men lyfter fram att solskyddsmedel inte räcker som skydd mot solen utan bara är ett komplement till kläder.

Det är då jag börjar tänka på varför det är så självklart för mig att barnet ska ha t-shirt och shorts. Vara sommarbarn. För att jag tycker att det är finast? För att jag tror att det blir för varmt annars? För att jag är rädd för vad andra kommer att tycka? Eller för att det minsann har varit så i alla tider? För att det ser så härligt ut med bara armar och sommarben?

Nä, det kommer en tid när han kommer att bry sig om sådant. Den tiden är inte i år. Och därför kommer mitt barn i sommar att gå klädd som ett litet ufo. Iförd tunna långärmade och långbenta sommarkläder.
Och en uv-dräkt med långa ärmar och långa ben. (fast hade vi haft en med korta ärmar och ben hade vi högst troligt inte bytt den heller ;))

Tester på uv-dräkter finns att läsa här. Det är stor skillnad! Vår dräkt är inte köpt på Lindex...

5 kommentarer:

  1. Ja, herregud så mycket knepigare allt blir ju mer vi får veta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det väl egentligen med allt. Jag är lite kluven, för egentligen är ju barn det naturligaste som finns och man behöver inte göra det så komplicerat. Samtidigt måste man bestämma hur man ska förhålla sig till nyvunnen kunskap, som i det här fallet består av allmänna rekommendationer...
      Han kommer säkert att ha både shorts och t-shirt någon gång under sommaren och framför allt kommer han ju att ha det när han blir äldre. Det är dessutom så djupt inrotat detta, att kläder bara ska skydda mot att frysa, att jag fortfarande har svårt att plädera för långärmat varma sommardagar... Det får väl bli en utvärdering efter sommaren :)

      Radera
  2. Ja hu, inte blir det *mindre* information att ta in, med tiden... Men är det någon som hamnat alldeles, alldeles rätt i den här världen, så är det Noah. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är förstås världens gladaste för att han kom till oss <3
      Och jag tror att man måste lära sig att hantera informationsflödet och sålla lite. Det är väl det som är det svåra...

      Radera
  3. mossfolk: jag menade det inte negativt, utan bara hur mycket svårare det måste vara nu - med så mycket kunskap som kommit fram - och som vi inte hade en aning om, iaf inte jag på tidigt sjuttital. Det viktigaste i livet är nog inte om man går i shorts och t-shirt :)

    SvaraRadera