måndag 18 maj 2015

Planteringsinspiration

I lördags var vi på visit hos familjen V.
Åt god paj och inspirerades av gröna fingrar. Jag tror att de har absolut minst tomt av alla vi känner (som har en tomt). Jag vet att de odlar absolut mest av alla vi känner. Det är helt makalöst hur man kan få plats med så mycket på så liten yta. Och hur man kan få allt att ta sig så bra!

När jag kom hem var jag megainspirerad. Såpass att jag ägnade kvällen åt att stå ute i trädgården trots regnet. Nu luktar vårt vardagsrum jord och jag hoppas verkligen att nätterna snart håller en temperatur så att alla krukor kan flytta ut... De har allt blivit väldigt rangliga i år, så vi får väl se hur mycket skördat det blir.
Tomater, chili, paprika, blomkål och smultron. Ja och stockrosor som ska planteras ut.
Med hem från fru V följde även en gurka och en pumpa med.


6 kommentarer:

  1. Jag skulle också behöva lite inspiration...
    Men om det bara blir varmt och skönt, så brukar jag få ihop lite trädgårdslust...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgården hänger jag i mest varje kväll nu, nästan oavsett väder. Det finns ungefär hur mycket som helst att göra och det är så roligt!

      Radera
  2. Kul att man får inspirera lite :) Förra året blev mina plantor också väldigt rangliga men tog sig bra sen bara de fick flytta ut i solen. Nu håller jag absolut tummarna för lite bättre väder...mina plantor får ju bo inne för det mesta eftersom det till och med är för kallt att bära ut dem innan jobbet för tillfället!!
    I övrigt är hemligheten bakom att "få allt att att ta sig så bra" att plantera väldigt mycket och sen helt enkelt bara behålla det som lyckas bra :)

    //Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja sådär runt sjuttio plantor var lagom eller? ;)
      Jag har stora förhoppningar på gurka och blomkål -sådant har jag aldrig försökt mig på förut.
      Och här bor de också mycket inne. Det är ju så kallt på dagarna! Och det känns sådär att lämna spetorna ute när himlen är kolsvart då man åker iväg. Vill ju inte att de ska stå och frysa ;)

      Radera
  3. Å jag konstaterar att ikeas blå påsar kan användas till mycket!

    Mina tomater står för ute än. Håller tummarna att jag inte knäckt dem i förtid. Kanske blir de förkylda?

    Kul med trädgård även om den är liten som vår. Megaliten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten halsduk på kanske ;)
      Ikeasäckar är toppen! Och den trädgården där jag hämtade inspiration är också megaliten. Bara en pytteliten radhusplätt. Men wow vad den är väldisponerad!

      Radera