måndag 18 maj 2015

Majkvällar

När sonen har slagit ihop sina gråblå (japp, jag kan i allafall inte se något av pappans gröna) på kvällarna går jag ut i trädgården nästan oavsett väder. Det finns sååå mycket att göra och jag har minst fyra projekt igång samtidigt. Ikväll blev det fix i den här hörnan. Gräva, rycka och rensa. Flytta en pallkrage, gödsla och så -lite senare än tänkt, men förhoppningsvis kommer något upp.
Spenat, basilika, sallad, oregano, gräslök, sockerärtor och rädisor är nu nedpetade i jorden.
Morötterna och palsternackan har klarat vintern dåligt, men några sticker i allafall upp.

Småfåglarna kvittrar och koltrasten flöjtar allteftersom solen försvinner bakom träden. Runt tio, när det börjar bli skumt, flyger stora nattfjärilar(?) runt och slår i löven i trädkronorna. Det är ungefär då jag inser att jag återigen tappat bort tiden, sådär som allt som oftast i trädgården. Runt tio, allra senast, behöver mammor till barn som vaknar klockan fem krypa ner under täcket!

Ljufvliga majkvällar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar