lördag 23 maj 2015

Eurovision song contest 2015

Nu är vi på g i tevesoffan.
Ost och kex.
Och vin. Ja alkoholfritt förstås.
Laddade till tänderna (nåja, jag i alla fall).

Tja, Italien eller Australien då.
Nu är det tunga ögonlock här...

Tack och godnatt från oss. Vi skippar omröstningen. Om fem timmar anser lilleman att det är morgon och tant här behöver sova också...

*********************************************************************************

1. Slovenien
Inte dålig, men inte direkt bra heller. Jag tittar mest på lurarna, men tycker för övrigt att det är kul med ett äkta par på scenen :)


2. Frankrike
Men, det ser ju ut som en blandning mellan Marit Paulsson och Hagbard, utbrister maken. Själv kände jag att en massör kunnat få göra utryckning. Men röst det har hon.

3. Israel 
Lagom med en låt med lite drag! Och kul med musikmixen.
Men lite märkligt känns det med ett bidrag från ett så krigsmärkt land.

4. Estland
Var tog han vägen?

5. Storbritannien
Tant här blev lite förtjust i det här bidraget. Från ett annat sekel liksom.

6. Armenien
Det är tur att alla låtar inte är som denna för då hade vi sovit oss igenom den här kvällen. Gäsp.

7. Litauen
Ja men de är glada. Och det är kärlek. Och jag tycker om glädje och kärlek. Även om jag kanske inte alls är värst förtjust i låten.

8. Serbien
Jag fattar inte. Tycker mest att det känns härjigt. Faktiskt.

9. Norge
Hon låter som Pink, tycker maken.
Men låten är fin. De också. Fast det här med att bara... gå runt på scenen?

10. Sverige
Ja, alltså, jag vet att många säger att tröjan är charmen. Men jag kan ändå tycka att det är kul att vara lite uppklädd. Annars är det svårt att uttala sig, vi har ju hört låten såååå många gånger. Jag kan personligen tycka att den är rätt... tjatig. Fast vi hejar så klart på Måns ändå :)

11. Cypern
Är ena glaset i glasögonen trasigt? Eller är det en skugga?
Tråkig! tycker maken. Jag tycker att den är fin. Vi är helt enkelt inte riktigt överens om det här med ballader här i soffan.

12. Australien
Jo, men den här kan det nog gå bra för.
Fast jag förstår inte varför herrarna ska vara så välklädda när tjejen står i kortkort...

13. Belgien
Det blir ju nästan ironiskt när de introducerar honom genom att berätta att han dansat hela sitt liv... och han går runt lite robotstapplande på scenen.

14. Österrike
Nu gäspar vi igen.

15. Grekland
Det är mycket flyglar på scenen ikväll. Och det blåser friskt. Men klänningen med det hudfärgade tyget ner till naveln... Nej.

16. Montenegro
Det bästa med det här numret är ju körsångaren med foliehatt, säger maken. Jag kom inte på något bästa.

17. Tyskland
Vad är det för dans? Som om hon har ont någonstans eller är för nervös för att stå eller dansa ordentligt. Nervös behöver hon inte vara för rösten håller finfint.

18. Polen
Det är alltid roligt med människor som tar sig tillbaka. Det var tyvärr det enda positiva vi har att säga om det här bidraget. Kunde de inte ha gjort något roligare än att bara placera en rullstol mitt på scenen? undrar maken.

19. Lettland
Det är tufft att så mycket röst kan komma ur en så späd kropp. Men låten är absolut inte bra. Kanske kvällens mest udda bidrag. Och klänningen... Och vad står hon på?!?

20. Rumänien
Vad har han på skjortan? En brosch i halsen?
En rumänsk blandning mellan U2 och Coldplay.
Blir det inga fler kommentarer här beror det på att vi har somnat. Är ju natten nu!

21. Spanien
Vad snitsigt hon fick av sig släpet! Oj och sedan dansen. Kul nummer, det händer ju saker. Utan att för den skull bli rörigt.

22. Ungern
Nu kom det en normal klänning.
Varför skickar man en ballad?!? undrar maken.
Fast ärligt talat, det här måste väl ändå vara det mest oengagerade numret?

23. Georgien
Svart vare här. Eller där. Fast det är så mycket rök och blixtar att hon knappt syns ändå.

24. Azerbajdzjan
Är det ett tatuerat eller riktigt armband?
Det är stundtals som en hel teateruppvisning där på scmem

25. Ryssland
Djupa urringningar är helt enkelt grejen i år. Men hon ser i högsta grad engagerad ut. Härligt!

26. Albanien
Haha, en till sådan klänning.
Vi gillade inte låten någon av oss.
Nä.

27. Italien
Kul att de sjunger på sitt språk!
En bra avslutning.

11 kommentarer:

  1. Härlig läsning! Jag följer med dig under kvällen. Nu dags för Serbien.

    Slovenien gillar jag. Norge, Estland, Israel och Australien. Tänk om Australien vinner? Vad händer då....?

    Å så Måns Måns så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hänger med :)
      Om Australien vinner blir visst tävlingen i Europa om jag förstått rätt...

      Radera
  2. Jag sitter här ensam och tittar, lyssnar lite slött, läser bloggar och kollar facebook... Maken har vägrat alla sorters schlager- och dansprogram i alla år. Men det finns så många internetvänner att diskutera med, så det gör inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det här är inte makens grej heller. Men han ställer snällt upp just till finalen varje år. Innan alla fick barn var vi nästan alltid hos någon och åt middag och tittade. Det har liksom dött ut av sig själv...

      Radera
    2. Ja msn kan ju småprata om programmet så här också. Visserligen tittar M också och är vaken (än så länge...) så jag har sällskap.

      Australien kan det nog gå bra för! Härlig låt!

      Radera
    3. Haha, ja vi har ost kvar så här är det också vaket... än ;)

      Radera
  3. Vi är så överrens om det mesta märker jag.

    Vi är vakna här också även jag hade en dipp ett tag.

    Men nu är jag på hugget igen och väntar på omröstningen. Heja Måns Måns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skicka gärna lite energi. Vi överväger seriöst sängen. Om, i bästa fall, fem timmar har vi en liten gosse som tycker att det är morgon och inte tar någon som helst hänsyn till att hans mamma och pappa satt framför teven halva natten...

      Radera
  4. Men vad är det nu detta. En väldans trummande. Nej tacka vet jag när Petra Mede showade i Malmö!

    Gäsp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vaddå, känner du inte att nio minuters trummor var precis vad du ville se ;)

      Radera
  5. Trummorna tycker jag var nästan det bästa av allt - jag ÄLSKAR trummor -! Rent urfånigt och inte alls så snyggt tycker jag att det är med urringningar där halva brösten är framme ..., men jag är väl gammaldags ,-)
    Måns var bra och gjorde det jättebra, men jag höll på Cypern och ringde även och röstade på honom. Den ska jag spela nu, när pv rättar (och hickar till nån gång ..). Tack som delar med dig Karin .,. sååå roligt att läsa din lista!

    SvaraRadera