tisdag 21 april 2015

En mammas privilegium och så solkrämer

Det är liksom det, en mammas privilegium, att tycka att det egna barnet är det allra finaste goaste bästa på hela jorden!
Vi njuter här av de varma dagarna. Att kunna vara ute utan tjocka vinterkläder.


Nu när solen gjort sig påmind har mamman börjat fundera på solkrämer. Det har ju länge varit på tapeten att flera solkrämer innehåller både allergiframkallande och hormonstörande ämnen och det vill jag ju förstås helst inte smörja in min unge med när det nu finns så många bra.
HÄR finns ett stort norskt test som lättöverskådligt visar vilka solkrämer som innehåller eller är fria från just sådana ämnen, för den som är intresserad.

8 kommentarer:

  1. Okej artikel men blir lite kritisk till den negativa betäckningen av nanopartiklar. http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3450441.ece

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick googla, visste faktiskt inte ens vad det var... Det var främst de hormonstörande ämnena jag var ute efter. Lyckas inte kika på länken här från paddan, men tittar i morgon!

      Radera
    2. Nu tror jag mig ha läst på mer om nanopartiklarna. Länken du hänvisade till är ju debattartiklar från 2012. På läkemedelsverkets hemsida (artikel uppdaterad aug 2013) står det att kunskapen om nanomaterial och dess egenskaper utvecklas ständigt. Det finns tydligen bara ett fåtal studier än så länge? Dessa visar att dock att nanopartiklarna inte tar sig igenom huden MEN att de är skadliga för kroppen om man får i sig dem antingen oralt eller genom inandning.
      Rent spontant, och fullt ovetenskapligt, tänker jag bums att mitt barn är rätt bra på att stoppa händerna i munnen eller suga på sin arm och att han då rimligtvis kommer att få i sig små mängder solkräm.
      Eftersom det inte är svårt att få tag på solkräm fri från nanopartiklar kommer jag nog att satsa på en utan... sedan kan det förstås mycket väl visa sig att de med är mycket bättre, sedan om några år :)

      Radera
  2. Jag som älskar cocosolja, har läst att man kan använda den även som solskydd. Undrar om det funkar... barn vill man ju liksom inte testa på själv. Jag har prövat på mig, men vet ju inte om det fungerar. Jag blir sällan bränd och märker därför inte någon skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hört om cocosolja, men vill gärna ha något med säkert skydd på Noah :) Jag skulle däremot kunna testa på mig -får förvisso inte så lätt färg, men får jag det blir jag RÖD.

      Radera
  3. F.ö. SKA alla mammor tycka att de egna barnen är bäst och vackrast! Tänk om det vore som med bilar eller cyklar... "grannen har en sötare unge än jag!"

    Mitt barnbarn är också det finaste barnbarn som finns. Tur att jag bara har ett, hon slipper delad förstaplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är rätt säker på att någon gång där i tvåårsålden passerar någon flyktig tanke om möjligheten att byta barn ;)

      Radera
  4. Ens barn är absolut de vackraste. Och Noah i sin coola keps är helt bedårande.

    SvaraRadera