lördag 7 mars 2015

Med bilen på söndagsutflykt...

...men inte vi den här gången. När min morfars morbror gick bort vid nittio års ålder efterlämnades en  massa bilder. Underbara bilder. Min mamma visar och berättar och jag tänker att åh, jag tror att vi hade tyckt om att umgås med dem, då när de var yngre!
Jodå, jag tyckte mycket om att hälsa på dem förstås, även när de var äldre. Ernst, som morfars bror hette, hade tjockt silvergrått hår och kunde hissa oss barn upp till taket. Och så spelade han piano och de hade en whippet som hette Betsy. Och Elsie, hans fru, skrattade mycket, utom när man plockade fram en kamera.
När jag blev äldre och jobbade i Sigtuna gick jag ibland hem till dem och fikade när tåget kom till Örebro. De ägde travhästar längre tillbaka och det var mycket det vi pratade om då. Häst.

Jo, man åkte ofta på söndagsutflykt, berättar mamma. Borta vid bilen står Elsies mamma och dricker kaffe. Det ser så mysigt ut och jag tänker att det är förfärligt synd att de aldrig fick några barn!
 Bilden ovan är nästan den enda utan hund. Jag är så förtjust i bilden nedan. Något kalas måste det ju vara, eftersom båda morfars bröder bär fluga. Och hunden är förstås med. Och i centrum. Ruffen hette han bestämt och jag funderar lite på vad det är för ras. Den ser lite stor ut för att vara en cockerspaniel, men liten för att vara en springer? Och har för mycket lurviga öron för att vara en welsh springer spaniel. Eller?
Nu lever ingen av de på bilden. Morfars ena bror, han till vänster och hans fru, kommer jag inte alls ihåg. Gumman Winroth har jag aldrig träffat, det var Elsies mamma. Elsie gick bort för runt tio år sedan och Ernst drabbades tyvärr av demens. Han blev över nittio år, men de sista åren hade han absolut ingen aning om vem jag var.
Livet.

4 kommentarer:

  1. Ja visst är det härligt med gamla bilder. (Winroth heter "gumman".)
    Tänk om det gick att gå in i bilden för en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så var det. Ska ändra så fort jag sitter vid datorn!

      Radera
  2. Jag älskar också gamla foton och kan bli sittande länge och liksom göra en liten film runt bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis så. Och i den där fikafilmen var det såtrevligt att jag gärna hade varit med ;)

      Radera