måndag 2 mars 2015

Hokus pokus med lök

Igår eftermiddag började vårt lilla hjärta hosta och igår kväll när vi hade lagt honom hostade han nästan hela tiden. Trots att maken hade pallat upp ordentligt. Då plötsligt kändes det inte så tokigt att prova på det där urknasiga som det pratades om på föräldragruppen för ett tag sedan. Som det för övrigt tydligen bara är jag som inte hade hört talas om? Det där som jag avfärdade med höjda ögonbryn och en huvudskakning. Det där med l ö k e n.

När jag ställde in den stinkande skålen i sovrummet fick jag lite grann en känsla av att det var på samma nivå som då på sextiotalet när folket satte en nylonstrumpa framför teven i hopp om att få färgbild.
Men tro det eller ej -det funkade!
Jo, det kan förstås vara så att han ändå skulle ha slutat hosta just då men... en liten stund efter att vi satt in löken slutade han hosta och fick sedan en nästan hostfri natt!

Hokus pokus.

(nä, det luktade inte hallontårta i sovrummet i morse)

14 kommentarer:

  1. Det där med att man ger tips och råd till varandra, mammor/pappor emellan, tycker jag låter hur bra som helst! När jag själv hade småttingar var det Dr Spock som gällde och inte vet jag om det var så himla lyckat? Mamma kom väl med en del goda råd, men vi bodde ju 100 mil från varandra, så det var till att sköta sig själv. Det bästa med henne, det var att hon inte krånglade till det. Och funkar det med lök så är det ju kanon! Heja er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ju vara rätt kritisk oavsett vem råden kommer ifrån... Men så blir det kvällskvist och man tänker att tja.. det kan ju inte skada att prova i allafall ;)

      Radera
  2. Jag har själv blivit hjälpt av lök-hokuspokuset. Magi! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänker i allafall låtsas att det var löken det berodde på. Det KAN ju vara så :)

      Radera
  3. Vad är lök-hokuspokuset? Nu blev jag nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klyfta en lök. Lägg klyftorna i en skål och häll på kokande vatten. Ställ skålen under/nedanför sängen vid huvudänden när du ska gå och lägga dig och låt den stå där under natten.
      Lätt som en plätt.
      Sedan får man vädra ;)

      Radera
  4. Det här måste jag komma ihåg om/när rethostan kommer. Kanske bäst att använda gästrummet. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja annars kanske du får sovrummet för dig själv ;)

      Radera
  5. Nu försvann min kommentar bara för att jag inte var inloggad. Paddan har börjat bestämma för mycket själv!

    I alla fall- jag skrev attjag sedan länge har glömt det knepet. Det stod ofta skålar med lök hos oss förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja jag hade aldrig hört talas om det förut!
      Jag skriver sällan kommentarer på paddan... och aldrig på mobilen. Tyvärr, ska väl sägas, för jag vet att det är så mycket roligare att skriva när man får lite kommentarer :)

      Radera
  6. Det måste jag testa nästa gång. Det är ju ett väldigt billigt test och om det funkar är det ju guld värt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen aning om ifall det fungerar på olika sorters hosta... men här har det fungerat tre dagar i rad! Han hostar massor. Vaknar och är ledsen. Somnar och hostar igen. Så sätter vi in löken och efter bara en liten stund slutar han hosta och sover sedan bra hela natten med undantag för någon matpaus :) Och jag är verkligen ganska svårövertygad annars när det gäller olika hokus pokus-metoder.

      Radera
  7. Jag har aldrig hört talas om det!
    *försöker låta bli att önska mig hosta för att få testa*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, hosta kan man vara utan, så jag hoppas att du slipper testa!

      Radera