måndag 23 mars 2015

Gåstolar

Idag var vi hemma hos den här lille killen, som hade riktig snits i sin gåstol. Fullt ös, verkligen!
Det är så kul att barnen har blivit lite större och det är fantastiskt hur fort det går.

Jag, som länge trott att gåstolar är en modern företeelse har nu lärt mig att det inte alls är så. Den äldsta avbildningen av en gåstol, dock utan hjul, är cirka tvåtusen år gammal. I Europa finns bilder från tidig medeltid på gåstolar. De var som flätade korgar med hjul och kunde endast köras framåt och bakåt. Tidiga texter visar att man trodde att stolarna bidrog till att barnen lärde sig gå tidigare, men redan på 1700-talet skrev kung Karl XIII livmedikus att det "är rådligast, at en endast låta en förståndig människa hålla dem vid armen". Ja, om detta går det att läsa i Läkartidningen.

Idag är läkarvetenskapen rätt eniga om att gåstolar inte är bra. I Kanada är de helt förbjudna, dock främst på grund av den ökade skaderisken. Flera studier visar också att gåstolarna försenar den motoriska utvecklingen. Barnen som satt i gåstol fick en sämre motorik och sämre styrka i kroppen. Vad jag inte visste var att de även försenar den mentala utvecklingen. Barnen som inte lärde sig gå i gåstol lärde sig saker lättare, fick ett bättre minne och lärde sig tala tidigare.

Jag tänker att barns utveckling är så individuell och att det är oändligt många fler faktorer som spelar in än bara den om barnet suttit i gåstol eller inte...

Här har vi dock ingen gåstol. Vårt arma barn får helt enkelt öva på att ta sig fram helt för egen maskin :)

9 kommentarer:

  1. Ingen gåstol här heller. Vid barn 1 visste jag knappt inte att det fanns ens och vid barn 2 (3,4) hade det varit förenat med livsfara då barn 1 (2,3) gärna hade skjutsat på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det hade kunnat bli spännande på hög nivå :)

      Radera
  2. Ja, gode tid .., vad har vi inte ställt till med - bristande begåvning och dålig motorik - vi som på 70-talet glatt köpte en gåstol till sonen eller dottern ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör man idag med -köper gåstol alltså. Jag skulle, helt taget ur luften, gissa på att ungefär hälften av barnen i Sverige har/har haft en gåstol.
      Vår son som då varken har gåstol eller framåtvänd barnvagn borde ju alltså bli lite av en Einstein (han har just brutit ihop över att det stod en stol i hans väg -istället för att helt enkelt krypa runt den ;) ).
      Nä, jag tror som sagt att det är så många andra faktorer av betydligt större betydelse än just gåstolen. Men jag tycker också att det reflekteras för lite och görs för mycket "som alla andra". Ja, jag som är en sådan där jobbig typ som tycker om både att läsa på, hitta trovärdiga källor och att diskutera ;)

      Radera
  3. Tjohej. Kan du ge referensen till artikeln, kommer till tidskriften men förstår inte vilken artikel det är. Eftersom jag ofta förbehåller mig allmänt skeptisk till denna typen av forskning som ibland (ofta!) publicerar resultat baserade på korrelationer och inte kausala samband vore det intressant att se hur de har gjort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. HÄR är sammanfattningen. När jag letade runt igår hamnade jag rätt in i artikeln, men nu hamnar jag bara vid valet att köpa eller prenumerera.
      Gällande gåstolarna är det en liten studie. När det gäller barnvagnar, jodå jag filar på ett sådant inlägg, har jag aningen mer på fötterna.

      Över huvud taget måste det vara oerhört svårt inom humanism/pedagogik att få fram resultat som är baserade på kausala samband?

      Och för övrigt, fru snart doktor, ger du grund till finfina diskussioner här hemma med dina ifrågasättanden. Här om kvällen ägnade jag en massa tid på att läsa på om standardavvikelser... vem kan det bero på ;)

      Radera
  4. Men från sammanfattningen får jag känslan av att de inte ens hävdar ett kausalt samband. Utan att läst studien verkar det således inte som de hävdar att "att gåstolarna försenar den motoriska utvecklingen" utan att den motoriska utvecklingen var lägre bland barnen som använde gåstolar, Vilket är en VÄLDIGT stor skillnad!! Dessutom svårt att se hur mycket de kan kontrollera med från ett sådant litet urval.
    Ska se om jag har tillgång till artikeln från jobbet i morgon!

    Att sätta upp en studie för att undersöka kausalt samband tror jag inte vore så svårt. Inom utvecklingsforskningen (bistånd etc...) har man ju gått väldigt mycket mot att använda randomiserade experiment studier och jag tror att en sådan skulle gå alldeles utmärkt att använda även här!

    I övrigt tycker jag helt klart man ska ha koll på normalfördelningar och standardavvikelser... så skönt att höra att jag gjort lite nytta :)

    SvaraRadera
  5. I övrigt tycker jag det är väldigt synd att du inte satsar på en forskarkarriär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo men jag är som liksom avskräckt av någon ;)
      Dessutom tror jag att det saknas en trettiopoängskurs för att jag ska få forska.

      Radera