fredag 6 februari 2015

Vårkänslor

Jag tycker om vintern och tycker att snön kunnat få vara kvar lite till. Alldeles särskilt som det högst troligt kommer att frysa på igen. Bli halt och knögligt...
Men det går inte att komma ifrån att dagar som dessa ger vårkänslor.
Takdropp (ja och den där skuggan i lillkameran som jag inte får bort. den har suttit där några år nu och det är inte skräp på linsen)
 Barmark längs husväggen. Nästa år, tänker jag, ska jag peta ner lökar här!
Sol som värmer!
 Blå himmel. Ett flygplan på väg...
 Och små små knoppar på forsythian. Än dröjer det innan de gula blommorna kommer...
 ...för än är det allt vinter. Krusbärsbusken är helt försvunnen under snön. Toppen på vinbärsbuskarna och några rangliga hallonplantor sticker upp...

Men talgoxar och blåmesar sjunger för fullt.
Sonen, som absolut inte var på humör när mormorn och morfarn var här tidigare på dagen, strålar nu åter ikapp med solen. Och Cosmos vill på inga villkor gå in. Kanske har han också vårkänslor.

En riktig vårglimt fick vi så här mitt i vintern :)

2 kommentarer:

  1. Fast forsythia är perfekt att ta in några kvistar av. Blommorna slår ut och står länge,länge!

    SvaraRadera
  2. Ja, det brukar jag göra... fast inte riktigt så här tidigt :)

    SvaraRadera