fredag 13 februari 2015

Pensionär

Idag skulle man kunna tro att det är mormorsfredag. Men så är det inte för från och med idag är mormorn pensionär och det vet väl alla hur upptagna pensionärer är ;)

Känns det inte konstigt? Undrar jag när hon ringer från jobbet och precis ska gå därifrån. Lämnar kvar vissa saker till efterföljande lärare, men plockar med annat hem. Spel som en gång kommer hemifrån och som nu planeras att så småningom få spelas med barnbarnet.

Men nä, inte än. Och den riktiga pensionsdagen är faktiskt egentligen inte förrän den 27 februari. Först är det sportlov och lite kompdagar.
Faktum kvarstår dock. Mormorn har arbetat sin sista dag. Nu ska tiden ägnas åt barnbarn, filmredigering och husvagnsresor. Bland annat.
Nu får eleverna klara sig utan sin galna, kreativa, lugna och vansinnigt pedagogiska fröken med över fyrtio års erfarenhet.
Förlåt mamma, för att jag använder den här bilden två gånger. Men den är så mycket du :)

13 kommentarer:

  1. Om det är den nyblivna pensionärens kök som visas, så kan hon - lätt som en plätt - börja extraknäcka inom någon veteranpool som .. städerska! Vilken ordning! Så tom arbetsbänk har jag aldrig haft!
    Önska henne lycka till, ja, hon kanske läser här? Lycka till då med nya livet! säger jag som bor i landet Halland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina föräldrar skulle aldrig erkänna det själva, men är båda superpedanter och har klinisk ordning. Jag tror att det kanske bara var pappa från början men efter att ha varit gifta i över trettio år har det liksom smittat av sig ;) Hittar min mamma ett hårstrå går hon och kastar det i sopkorgen och pappa kan fara upp mitt under en måltid för att han får syn på en knappt synlig fläck på golvet eller på en skåplucka.
      "Din pappa har stått och gnott på den där diskbänken nästan hela kvällen" sa maken förundrat när han hade tillbringat en kväll där. Själv är han, maken alltså, precis den totala motsatsen och frågade häromdagen var vi har disktrasor (vi har bott här i ett och ett halvt år och disktrasorna har legat på samma ställe hela tiden) ;)

      Radera
  2. jo, min mor får jag inte träffa förrän nästa vecka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är bara några dagar kvar ;)

      Radera
  3. Bilden är underbar!

    Här skiner diskbänken ren och fin hela tiden, med.

    Nä- Nu ljög jag.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha :D
      Jag tycker förvisso om att ha det rent, men väljer att tro att det är omöjligt med djur och barn ;)

      Radera
  4. Ååå, alltså skulle man aldrig våga ha dina föräldrar på middag :)

    SvaraRadera
  5. Vi är helt omöjliga att umgås med. Vi brukar snoka i alla hörn när vi kommer till andra. Dessutom tar vi med en påse för att samla allt damm och alla hårstrån i. Sen visar vi upp det innan vi går. Vi föreslår också att vi gör om samma sak nästa gång, så att förbättringen, som vi nu förväntar oss, blir synlig. Ja just så! ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag har alltid undrat över vad ni gör med påsen -trodde att den bara var för att bära inneskorna ;)) Här sker aldrig någon förbättring, men du vet ju var dammsugaren står!

      Radera
  6. Som kommentar på ditt svar till Elisabet så stämmer det mycket in här också!

    Min mor är städ och ordning i ett nötskal. Har väl aldrig sett ett dammkorn där. När vi var små "slängde" hon ut oss andra inkl pappa när hon skulle städa. Pappa var det ordning på men inte lika mycket.
    M däremot inkl döttrar är mer strö saker och inte städsamma. Hans fars lägenhet var ett kaos med grejor när jag var med och röjde ur den när han hade dött.

    Jag är nog lite mittemellan. Ordning o reda. Plockar bort saker o kläder men inte så bra på att dammsuga etc. Kliar i mina fingrarna göra i ordning i tjejernas rum ( nej det har de knappt gjort än...) men nej. Det är deras rum... Fast lite ibland har jag i smyg..,

    Grattis till pensionären! Tänk så mycket erfarenhet det finns i henne tänker jag! Hälsa så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag log lite åt ditt inlägg om kläderna. Tror bestämt att det finns vissa likheter ;)

      Radera
  7. Men jag är en hejare på att dammsuga! Det görs dagligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi, tur att du la till det ;) Här dammsugs också dagligen, men det är hemskt hårigt ändå.

      Radera