lördag 28 februari 2015

Lite mera vår trots molnen

Det känns inte alls lika vårigt ute när solen inte skiner, men tittar man ordentligt finns den allt där ändå -våren. En rabarberknopp letar sig försiktigt upp. Man skymtar den ännu bara. 
 Snödroppar mest överallt. Och vintergäck. Grannens trädgård är alldeles gul! I vår finns dock bara en enda -den som jag planterade om från komposthögen förra våren. I höst, tänker jag, måste jag peta ner lite mer lökar. Av tulpanlökarna som jag tryckte ner i höstas syns absolut ingenting.
 En gammal rådjurskäke. Den är inte från i år.
Nu när det är barmark ser man inte rådjuren lika ofta. Jag funderar fortfarande på varför familjen delade på sig mitt i vintern. Bara mamman och ena sonen fortsatte att hålla ihop...
 Jodå, jordgubbsplantorna ser faktistk ut att ha etablerat sig... i allafall några.
För övrigt är vi själva på hemmaplan idag. Maken agerar flytthjälp. I kväll blir det ombytta roller. Då far jag och sonen till mormorn i Karlskogaland för att sova borta för allra första gången. Rackarns bara att han slagit till och blivit förkyld precis just nu. Hoppas att det går över lika fort som förra gången!

2 kommentarer:

  1. Här, i Stensjö, ser jag aldrig minsta lilla vintergäck och det saknar jag omåttligt!!
    Rabatten är nästan vit av snödroppar .., ingen krokus ännu .., och pingstliljor eller påskliljor är mer än dm-höga .., men bara bladen ännu. Kör försiktigt till mormor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä någon krokus syns inte här heller. Annars låter det nästan som om våren kommit längre hos er. Förra året vill jag minnas att det var tvärt om :)

      Radera