onsdag 18 februari 2015

Ett amningsrum

Idag har jag gjort fått en ny erfarenhet. Jag har varit i ett amningsrum. Närmare bestämt i det på den stora gallerian i vårt län.
Ja det förstås en finfin facilitet att det över huvud taget erbjuds ett sådant rum. I mitt huvud hade jag tänkt mig något som liknade ett litet fikarum på ett kontor. Kanske ett runt bord och ett par soffor eller fyra fåtöljer runt. I mitt huvud fanns det också fönster i det rummet och kanske någon liten tavla på väggen. En liten diskho och en micro. Lite mysigt sådär.

I efterhand förstår jag förstås att det var rätt befängt tänkt -sådär mitt i en galleria. Det här kändes lite som om jag satt på toaletten och ammade. Alldeles särskilt som just toaletten låg vägg i vägg och vi ackompanjerades av ljudet från folk som drog toalettpapper samt spolande.

Men sonen brydde sig inte om det förstås. Det är ju just det som är det smidiga med amningen. Att maten alltid är med och alltid lagom varm. Att det absolut inte spelar någon som helst roll var man befinner sig. Nu är förstås sonen så gammal att vi har börjat med vanlig mat också. Men på eftermiddagen då ammas det fortfarande (och på morgonen. och på kvällen. och på natten.) :)

10 kommentarer:

  1. Jaha, vad det så det såg ut ☺

    SvaraRadera
  2. Här har vi använt lager på lager, av kläder och babyfilt, vid amning på offentliga platser. I det där cellika rummet hade jag aldrig stått ut!

    SvaraRadera
  3. Och jag minns mina barns pappa - då väldigt ung - som, under en bilresa och när jag skulle amma nån av döttrarna, säkerligen körde fem km rakt ut i skogen så att ingen skulle se ,-)
    SOM jag har skrattat åt detta!
    Det där rummet på bilden ju mest ett förvaringsutrymme.
    En cell.

    SvaraRadera
  4. l i k n a r ska det stå, liknar mest ett ...

    SvaraRadera
  5. Elisabet och Kattis; jag har inga problem alls med att amma offentligt. En filt bara så går det hur bra som helst. Ofta har vi slagit ihop det med ett fikabesök på något cafe, men nu var jag inte särskilt fikasugen och hade dessutom hört att det skulle finnas ett amningsrum. Sonen var hungrig och han fick sin mat :) Nästa gång är inte det här rummet ett alternativ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och ovanstående svar var det förstås jag som skrev... På mammas padda. Inte en tanke hade jag på att det förstås var en annan inloggning.

      Radera
  6. Vilket trist rum!
    Trodde ett tag att jag hade noll koll på tillvaron. Tänk vad en lånad padda kan ställa till med?;)

    SvaraRadera
  7. Ja, jag har aldrig begripit varför det skulle vara anstötande att se skymten av ett bröst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är konstigt. Fast jag tänker att det här rummet inte i första hand är till för att det skulle vara anstötande, utan för mammor som vill sitta i lugn och ro. Jag är väl förskonad och amningen har fungerat suveränt, men jag har också mammor runt omkring mig som haft det betydligt trassligare med barn som tagit och släppt hela tiden eller är jätteokoncentrerade. Då är det kanske skönt att komma ifrån allt liv och rörelse som blir inne på ett stort köpcentrum...

      Radera