lördag 7 februari 2015

En fas...

I böckerna står det att barnet runt sju åtta månader kan börja sova sämre och ha svårare att komma till ro på kvällen. Det står också att det går in i en period av otrygghet och kan börja gråta när släktingar eller vänner vill hålla.

Vi kan säga som så, att vår son följer beskrivningarna till punkt och pricka (barnets gudmor kunde dock vandra runt med honom i två timmar förra helgen. påklädd och klar fick jag ropa in och fråga om jag fick ta med mig barnet hem)  :)

4 kommentarer:

  1. I min värld är det vid nio månader det här uppträder. Men din son är ju tidig med det mesta😀. Har han snuttefilt? Eller "övergångsobjekt " enl Winnicott? Här i Frankrike är man extremt noga med att ge barnen en "doudou" mycket tidigt och det finns mängder med jättefina snuttefiltdjur i mjukt material. Mina barnbarn har alla haft franska doudou och mått jättebra av dem. Vill du att jag skickar dig en? Hans kompisar kommer att bli avundsjuka!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn är ju så himla olika. Han har varit tidig med vissa saker och betydligt senare med andra :)
      Han har bl.a. en mjukiskanin som han är föga intresserad av. Den fick han redan när han föddes... En fransk doudou har han förstås däremot inte haft -kan det månne vara det som här kallas dinglis?

      Radera
  2. Jo så är det allt. Det är bara att tanka honom med närhet och ännu mera närhet. Det är lösningen på det mesta i bebisvärlden enligt mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, vi lever också efter den filosofin :)

      Radera