lördag 24 januari 2015

Tjoho, äntligen kom steglitsen!

"Fort fort skynda dig" hojtar jag upphetsat till maken. "Det är en steglits! Titta, det är en steglits!"
Maken är möjligtvis inte riktigt lika upphetsad...

I många år har jag sagt att jag skulle vilja se en steglits, men nä, någon sådan har inte uppenbarat sig där jag har varit.
I år var jag fullt nöjd med de nya gästerna stenknäck och bergfink... och då uppenbarar sig steglitsen.
Välkommen lilla färgglada fågel :)

Åh vad det är roligt att ha fågelmatning utanför köksfönstret!

9 kommentarer:

  1. Det saknar jag!
    Men vi har inte råd, och dessutom, med ett helt kattgäng... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katterna skulle nog uppskatta fågelmatning :) Våra bor ju inne och grannarnas har jag inte sett just vid fågelmaten... än. Vi köpte en säck i år. Inte gratis alls förstås, men kilopriset blev betydligt lägre.

      Radera
  2. Den här helgen är det fågelräknardags...!
    http://www.sofnet.org/sof/huvudnyhet/huvudnyhet/valkommen-att-medverka-i-fagelrakningen-vinterfaglar-inpa-knuten/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul! Nu ska jag försöka räkna hur många talgoxar och blåmesar som är här samtidigt. Flocken med sidensvansar eller kajorna har inte varit här idag... de hade annars varit svårräknade :)

      Radera
  3. Spännande fågel som jag aldrig har sett.
    http://www.fageln.se/art/steglits.aspx

    SvaraRadera
  4. Visst är de fina! Jag blev överlycklig när vi fick några som etablerade sig ute på vår ö för några år sedan. Nu återkommer de hela tiden. I somras hade de ungar så de var riktigt många vid matstationen och jag kunde lära barnbarnen vad den heter och lära dem att känna igen den. När vi i julas skulle köpa servetter så upptäckte Ronja 6 år servetter med den och utropade "Steglitsen farmor" så då blev de servetter med såna till julen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har hon hunnit bli sex år! Klart att ni skulle ha sådana servetter då :) Jag har aldrig sett någon tidigare och oh så glad jag blev. Nu får vi se om den kommer tillbaka. Hoppas hoppas.

      Radera