onsdag 3 december 2014

Varför luktar tvätten unket?

Det började med att jag plockade ur en maskin och tyckte att det inte luktade riktigt som vanligt.
Vad var det i de där nya byxorna? tänkte jag.

Nästa maskin luktade rätt unket.
Kanske kanske att den fått ligga kvar lite länge? Fast någon timme ska den väl klara, kan man ju tycka... tänkte jag.

Omgång nummer tre luktade, nä stank, sur disktrasa och då vaknade även den här trögtänkta tanten till liv.

Numera tror jag mig veta att orsaken är en tillväxt av mikroorganismer som sitter i trumman. Här har torkats ur och sanerats. Maskinen har fått sig en omgång med såväl bikarbonat som citronsyra -vad vore livet utan fantastiska husmorstips?!- och kläderna ligger just i detta nu och drar i ättika.
Tänk, det är tydligen inte särskilt ovanligt, och jag hade ingen aning om att det kan bli sådär.

8 kommentarer:

  1. Har du möjligen tittat på Städmästarna i SVT? Ack, hur mycket har jag inte lärt mig där ...?!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag har hört om det. Får nog kika på svtplay...

      Radera
    2. Elisabet: Jag skulle vilja köpa boken - om det finns nån. För inte tusan kommer jag ihåg vilka medel som skulle vara mot vilka fläckar...

      Radera
  2. Det borde väl inte bli så när man har småbarn och tvättar ganska ofta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man ju tycka. Men vi använder ett flytande miljövänligt kulörtvättmedel och det kan visst vara orsaken enligt artikeln som Anitha länkar till nedan...

      Radera
  3. Anitha i Bureå3 december 2014 14:37

    http://www.radron.se/artiklar/sa-far-du-bort-sur-lukt-i-kladerna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anitha, det var därifrån jag fick tipset med citronsyran och ättikan :)

      Radera
  4. Nu har jag inspirerats av Elisabeth och tittat på Städmästarna. Riktigt kasst program men vilka bra tips jag får. Jag önskar att fler matprogram var så här.

    SvaraRadera