onsdag 17 december 2014

Det här med leksaker

Vi har rätt många familjer med barn i Noahs ålder och jag konstaterar med jämna mellanrum att vårt barn nog faktiskt är ett av dem med absolut minst antal leksaker. Det händer att jag funderar på om vi har tänkt rätt på den fronten, han tycker ju faktiskt att det är rätt kul att hamna i ett leksakshav med massor att titta på och undersöka.

Hemma då, har han inget att plocka med där? Jo, det är klart att han har leksaker.
Men han är fem månader. Han har en hel värld att upptäcka. Och i den världen är just nu ballongvispen och bunken eller tvättlappen på en handduk precis lika spännande som det vi definierar som leksak.

11 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter hur hälsosamt som helst att *inte* ha ett hav av leksaker! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju gärna tro det. Samtidigt som jag förstås inte tror att alla barn med mycket leksaker mår dåligt. Och jag förstår så klart också att det blir mer leksaker när det är flera barn. Framförallt för den minsta som både ärver och får lite nytt.

      Många leksaker är förstås både pedagogiska och bra och det finns ett och annat på önskelistan till tomten. Vi har dock bett om att det inte ska ligga en massa plastgrejer i paketen. För både miljöns och barnets skull :)

      Radera
    2. Nej jag tror inte heller att barn med massor med leksaker mår dåligt. Jag menar bara att det är onödigt. Det behövs liksom inte. :-)

      Radera
    3. Jag förstod det :) Ville bara garderingsförtydliga mig lite -det är ju trots allt folk vi umgås med som har så mycket grejer... Och dessutom var jag tvungen att göra ett litet tillägg så att tomten, vars nissar redan slagit in paket, inte skulle få ont i magen och tro att Noah inte ville ha leksaker ;)

      Radera
    4. Haha =)

      Jag växte själv upp med BERG av leksaker, men det mesta bara låg i skåp och lådor. Och så blir jag lite stressad när jag tänker på all plast. Hu.

      Radera
  2. Var du bara lugn... I hur många år har folk haft råd att dränka sina barns tillvaro med plastleksaker?
    Min son spelade sönder en mängd kastruller och bunkar med ivrigt trummande, sen fick han ett leksakstrumset - som han nte var ett spår intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och med åren lär det säkert komma många leksakspresenter!

      Radera
    2. Ja jag tror inte att det går någon nöd på honom. Vi får väl se hur länge vi klarar av att leva upp till den här ambitionen. Jag förstår ju att det blir svårare ju äldre de blir...

      Radera
  3. Jag blir lite stressad ibland när jag läser om dina ambitioner om plastfritt och giftfritt. Här har fyra barn oändligt mycket leksaker och alldeles säkert väldigt mycket sådant som inte står på er önskelista ;) Jag har alls ingen koll på sånt och skulle nog inte bli populär Om jag började rensa.. Så hos oss får det nog helt enkelt vara lite plastigt och giftigt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja men skulle man mutiplicera Noahs leksaker med fyra skulle det ju bli betydligt mer... och då är han ändå bara fem månader...
      Det är inte alls min mening att stressa någon. Det här är ju vårt val och vår övertygelse på samma sätt som vi har valt att sopsortera, att helamma till sex månader, att tvätta med parfymfritt miljömärkt tvättmedel, att vårt barn ska vaccineras och en massa andra saker.
      Det är förstås också lättast när de är så här små, men jag brukar säga att är man bara medveten så kan man själv göra valen och bestämma i vilken utsträckning man vill belasta miljön eller exponera barnen. Sedan är det ju lite "i tiden" just nu och man får nog sålla lite bland alla larmrapporter och nya rön. Vi har exempelvis inte rusat iväg och köpt en ny mixerstav och vi eldar flitigt med våra värmeljus från Ikea ;)

      Radera
    2. Det är mycket enklare att vara konsekvent och noga när barnen är riktigt små. När de blir självgående är det svårare. Jag har alltid varit noga med "ren" mat och grönsaker och frukt, men...när de själva blev stora nog att välja struntade de i vad jag tjatat om.
      Jag märker ändå att barnbarnet alltid frågar om det är ekologiskt och om jag källsorterar, så kanske....

      Radera