onsdag 31 december 2014

År 2014

Så var det dags för den där årssammanfattningen igen.

Årets stora händelse
Noah! Livets stora händelse faktiskt. Älskade fantastiska fina unge!


Årets resa
Den enda längre utflykt jag har gjort i år har varit till Ullared med mamma. Och det var i och för sig inte fy skam även om det högst troligt inte blir någon repris på den. Ja, alltså, missförstå mig rätt. Resan gav resultat och mamma var ett trevligt sällskap, men just Ullared var nog ingenting för mig.
Jo, vi var ju i Malmö också. I påskas. Hälsade på farmor och bodde på hotell och Cosmos fick springa i västra hamnen. Det var trevligt!


Bröllop, dop och begravningar
Bara en begravning, tack och lov. Som jag höggravid och dan faktiskt inte deltog på. Det var en gammelmorbror, nittio år fyllda, som gick ur tiden och sällade sig till frun där uppe i himlen.
Två bröllop! Ett på vårkanten och ett mitt i juletid.
Ett dop -sonens. Men också en namngivningsceremoni för lilla Molly och en välkomstfest för lilla Julia.


Årets miljömässiga framsteg
Vi har blivit mycket bättre på att tänka ekologiskt när det handlar om inköp. Både mat, barnkläder, köksutrustning och leksaker. Jag är också mycket mer öppen för begagnat än tidigare. Och vi har blivit riktiga hejare på det här med sopsortering, även om vi förstås kan bli ännu bättre.


Årets insikt
Jag älskar att vara mamma! Och jag älskar att vara hemma! Att ta hand om hus och barn och göra en massa husligheter sådär som att sylta och safta.


Husprojekt
Bergvärme installerad
Sovrummet har fått nya tapeter och nytt golv
Kontoret/gästrummet har fått nytt golv
Noahs rum har fått nya tapeter och nytt golv
Ventilation är fixad i smårummen och en fläkt insatt på toaletten uppe
Groventrén är ommålad, fukten fixad, mattorna där upprivna och golvet flytspacklat
En liten del av taket är omlagd
Träpanelen samt garaget målat


Trädgårdsprojekt
Stenar längs perennrabatten
En rosenrabatt
Två vinbärsbuskar, hallonplantor, krusbär och en blåbärsbuske samt en massa jordgubbar planterade
Hela komposthögen är bortgrävd och gräsmatta sådd


Projekt som inte blev av
Badrummet! Det måste bli sommarens projekt!

Årets hälsa
Bortsett från "vanliga" sjukdomar har hela familjen, inkluderat djuren förstås, mått finfint. Och Cosmos har blivit en hen. Farmor skrämde oss rejält i höstas, men återhämtade sig tack och lov fort.


Saker att vara tacksam över
Så oändligt mycket. Sonen förstås. Och familjen, mormorn som har mormorsfredagar. Fina fina vänner. Farmor och lillebror som har varit på besök från Malmö och Danmark inte mindre än tre gånger under hösten! Noahs gudföräldrar. Fikan och middagar. Att vi är friska naturligtvis. Och detta att få vara hemma på det här viset. Jag tror aldrig någonsin att jag har mått bättre och känt mig lyckligare än hösten som varit!


Något jag önskar mig till nästa år 
Lite mer nattsömn vore ju inte fel ;)
Och lite fler skogsturer, det har av förklarliga skäl varit klent med dem i år.
Ja och så det där badrummet...

Nya erfarenheter
Det skaffar man sig förstås hela tiden. Att vara mamma är så klart en.
Att undvika komjölksprotein är en annan. Det var inte alls så svårt som jag trodde.
Att inte jobba. Det är första gången sedan... långt innan jag slutade skolan som jag inte jobbat något alls överhuvudtaget. Nu muttrar en och annan om att det faktiskt är ett jobb att vara hemma också. Och det är det. Men det är ett jobb som andra människor förväntas klara av utöver sina ordinarie arbeten. På bekostnad av såväl barnen som den egna hälsan...

Favoritbilden
Jag kan inte välja en... så ni får stå ut med ett gäng :)
Maken och Cosmos efter bröllop. 

Anna var på besök från Lidköping och passade på att knipsa lite grenar i vårt plommonträd.

Cosmos fyllde två år!

Höggravid. Bortsett från de där hemska illamåendemånaderna, typ de första sex, kan jag i efterhand konstatera att min kropp var rätt bra på att vara gravid. Två veckor före bf kunde jag klättra i träd och sex timmar innan vi åkte in till förlossningen (en vecka efter bf) rensade jag ogräs i rabatterna... 

Lillebrorsbesök. Här är det ingen som behöver känna sig ensam ;)

Första sommarlovsdagen. Oklart om hunden eller hussen är gladast.

Noah


Gudbarnet och hennes storebror. "Här, du får kasta bollen till honom" säger han till lillasyster som (med all rätt) tycker att Cosmos är lite läskig.
Cosmos är väldigt välment, men kan i glädjen ibland glömma att ta det försiktigt.

Stora Molly (ja för det har ju fötts en tre år yngre Molly i vänskapskretsen i år) hittar en hink vatten och börjar skura trallen.
Hundra grader varmt. Hormonprickar och värmeutslag och det lilla hår som fanns vid födseln har nästan helt fallit av. Men glad ändå, exakt en månad gammal.

Farmor på besök

Myyysigt hos pappa!

Dags att åka på namngivningsceremoni för lilla Molly. Noah har hunnit bli sju veckor. Glad, gladare :)

Här ritas "En tuff cool bil"

Sju veckor efter Noah föds en liten Julia

"Det bästa man har sätter man på bordet" säger min pappa när vi besöker honom i husvagnen.

Lilla Molly

Adventsfika. Jag är ytterst förtjust i den nyinförda traditionen och så glad att så många vill komma!

Fina Chatter bakom julgardinen

Första pepparkaksbaket. Grisformen är lite busig.
Härligaste tomten!

Familj 
GOTT NYTT ÅR!!!

7 kommentarer:

  1. Vilken fin årssammanfattning! Gott nytt år!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var hemskt svårt att välja bilder tyckte jag. Gott nytt år!

      Radera
  2. Alldeles varm i hjärtat blir jag av dina bilder! Ååå, så jag önskar er ett lika fint 2015!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit ett underbart år! Inte mycket resande, men väldigt mycket familj och vänner.

      Radera
  3. Gott nytt år. Molly är nu feberfri och på god bättringsväg så jag röstar på fika inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På söndag kommer familjen V hit. Vore kul om ni också kommer!

      Radera