måndag 3 november 2014

Lägesrapport

Välkomna till sjukstugan...
eller virusstugan.

Det är eventuellt lite bättre idag. Efter ytterligare alvedon har faktiskt en hel smörgås gått ner!
Jag är för övrigt djupt purken över den svenska sjukvården. Inte den där man väl kommit in i systemet -sjukhus och privata kliniker har jag enbart positiva erfarenheter av. Men vägen dit, vårdcentralerna.
Hej och hå.
Människor med samma utbildning som ger så totalt olika svar på samma fråga. Man skickas fram och tillbaka, sitter i telefonköer eller möts av telefonsvarare som talar om att det inte finns några lediga telefontider.

Nu vill jag fort bli frisk så att jag orkar umgås med sonen sådär som jag vill igen!
Meen, det positiva i det hela är att han och pappan har kamperat ihop på allra bästa sätt nu om dagarna. De har åkt in till Örebro och lämnat bil, åkt tåg, promenerat, varit på det stora köpcentret, invigt tripp trapp-stolen, handlat, badat, varit på maskeradfest och förstås både busat och myst massor.

Just så.
Måtte de nu inte ha blivit smittade -vi har ju dop på söndag!

6 kommentarer:

  1. Testar.- Det vill sig inte riktigt att kommentera.

    SvaraRadera
  2. Då gör jag ett nytt försök :)
    Först: krya på dig, mossfolk!
    Är det virusbaserat det du drabbats av, så är det kanske inget att göra åt det hela, förutom att härda ut?
    Själv är jag en stor fan av vårdcentraler, i alla fall den jag själv tillhör i Getinge.
    Dom ringer alltid upp en viss tid .., jag känner mig välkommen och tycker mig få adekvat behandling.
    Men det är min upplevelse. En väninna tycker precis tvärtom och bytte vårdcentral.
    Sen tror jag också att det är så här, att vi människor har så bråttom (jag räknar in mig själv) i att bli friska; vi har liksom inte TID att vänta ut sjukdomen. En god vän, läkare i Danmark som arbetade i Malå, menade att det bästa var att vila, att hålla sig lugn .., när man är allmänt risig, förkyld, ja, du förstår, men hur många har tid med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har längre tillbaka lyckats ta mig förbi vårdcentralerna och fått riktig hjälp då det verkligen behövts. Det tog drygt ett år och jag hann börja tro att jag var hypokondrisk på riktigt först.
      Det här är förmodligen bara ett virus och jag tror att det ligger mycket i det du skriver om att ha tålamod att vänta. Nu handlar det om flera dagar med fyrtiograders feber, utslag, blåsor och snabbt förlorad vikt (jag har inte så mycket att ta av). När vi ringde 1177 för att höra om tabletter och amning svarade en rar kvinna som menade att man inte kunde veta om det var bakteriellt eller virus, att mjölkproduktionen kunde bli påverkad och att det genast behövde kollas upp.
      Jag blev kopplad till jourvårdcentralen och fick ett helt annat bemötande. Avvaktade ytterligare en dag, ringde vår lokala vårdcentral tjugo minuter efter öppning men möttes av en telefonsvararröst som hänvisade till 1177 eftersom telefontiderna var slut. På 1177 blev de upprörda över vår jourvårdcentrals bemötande och kopplade mig till Örebro. Men där menade de att jag inte tillhör deras distrikt och hänvisade istället till akuten.
      Jag har fortfarande inte fått svar på tablettfrågan... men idag kan jag ju bära på barnet utan att svimma så det går nog åt rätt håll :)

      Radera
  3. Åh som jag känner igen mig! Det är helt jäv-a USELT hur man blir bemött!! Jo när man väl får en tid och träffar vårdpersonal, då är det oftast hur bra som helst. Men att komma dit..!!

    Det här gör mig så förbannad - för jag har numer permanenta nervskador i ena benet, efter att inte ha blivit tagen på allvar på flera veckor innan jag till slut fick komma på undersökning och sedan operation.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att du vet alldeles för väl <3

      Radera
  4. mossfolk: ja, då förstår jag! Men i det stora hela så tror jag inte att läkare på vårdcentralen är sämre, tvärtom, dom måste ju få oerhört med erfarenhet från alla möjliga sjukdomar, för att inte tala om sjuksköterskorna. När mamma arbetade på sjukstugan hemma, då berättade hon att många läkare (manliga) kom in till henne eller dom andra sköterskorna och frågade vad dom trodde att det möjligen kunde vara .,. sen gick dom ut och sa MYNDIGT till patienten att så här är det .., och då blev patienten så nöjd :) Det där systemet att telefontiderna är slut, det är ju helt vansinnigt. Jag tänkte först .., man kan ju lika gärna få en tid nästa vecka, men då kanske man har blivit frisk och så blir det ett enda tjorv? Bättre då som i Steninge, där dom ringer upp max en timme senare och så får man prata av sig och få en tid, vilken som nu finns. Och det du beskriver att du har, det är ju inte vad jag menar med snuva :) Huvva.

    SvaraRadera