söndag 23 november 2014

Att inte tjuvstarta med advent

Det kan vara så att jag borde ha någon diagnos, någon form av bokstavskombination. Jag är vansinnigt traditionsbunden. Det ska vara som det alltid har varit. Speciellt runt sådana viktigheter som julen! 

Det finns förvisso ett år när jag firade julafton i Karlskogaland först på annandagen. Det är tio år sedan nu och jag hade stalltjänst på Strömsholm just över själva julhelgen. Det året såg julafton förstås rätt annorlunda ut. På julaftonsmorgonen möttes vi av glögg och pepparkakor i vita stallet. Vi åt ett vegetariskt julbord som min kurskamrat Åsa, tidigare kock, fixade. Tomten kom också. Och delade ut mycket billiga julklappar. Tomten hette Sofia och hade skägg gjort av balsnören. Det var i sanning en annorlunda julafton, men jag kommer aldrig att glömma den 😊

När jag var liten var känslan på morgonen den första advent lite lik känslan på morgonen på julafton. Natten till den första advent, då när vi barn sov, satte mamma och pappa upp julgardiner, stjärnor och ljusstakar. Jag kan fortfarande minnas den där känslan, när man vaknade och adventsstjärnan lyste så fint. Och man tassade till mammas och pappas sovrum och öppnade dörren på glänt och jodå, där stod adventsljusstaken i fönstret. Och minsann, i vardagsrummet hängde en stjärna och likaså i köket under gardinlängden med nystrukna rödrutiga gardiner. Adventsljusstaken däremot hjälptes vi åt att fylla med mossa. I alla år har jag sedan varit så noga med det där - man tänder inte en stjärna före den första advent. Lika lite som man tänder granen före julafton. 

Ja men vad får man göra då? Såhär när november är mörk och grå och det är en hel vecka kvar till adventstiden? Jo man förbereder den där tiden förstås. Man kan till exempel adventsbaka. Så det gör jag. Idag har här blivit drömmar, frasiga saffranskakor och kaneldoftande adventskakor.
Sedan inleder vi med ett adventsfika för vännerna, då den första advent.
Dagen innan har vi, för släkten, ett litet födelsedagsfika för maken. Det kan hända att någon gardin är bytt till dess och att soffkuddarna har fått röda kuddöverdrag. Men några ljusstakar och stjärnor kommer inte att lysa. Och fikabrödet kommer högst troligt inte att innehålla varken saffran eller pepparkakskryddor.

Så, vilken bokstavskombination har jag?

14 kommentarer:

  1. Jag säger TH! Traditionshysteriker ;)

    SvaraRadera
  2. Sedan måste jag tillägga att din mamma verkar helt fantastisk och det låter så mysigt det du beskriver! För mig tar det flera dagar att stryka alla gardiner och att få upp allt för advent i vårt hus. Och vår yngsta är ofta vaken till 23. Nätterna tar liksom slut innan de börjat så jag vågar inte chansa på den där natten till första advent :) Jag fuskar friskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja TH låter troligt!
      Mamma ska ha en stor eloge för allt hon gjorde för och med oss barn. Men till advent var det bara stjärnor, jusstakar och gardiner. Resten hjälptes vi åt med senare. Ja och vi varken hade eller har en hel gammal skola att fixa ;)

      Men vaken till 23! Jag som redan börjar se fram emot den dagen då jag ska ha armarna fria och få något gjort på kvällarna... Å andra sidan gör det inget om han är vaken lite längre bara han kommer på att det går att sova på natten. Det går ju faktiskt att göra förvånansvärt mycket med en arm :)

      Radera
    2. Ja du.. Alma vaknar just nu 06, sover 10 minuter förmiddag och 40 minuter eftermiddag, sedan vaken till 23. Och några gånger per natt.. :-)

      Radera
  3. Hela alfabetet... ;-) ;-) ;-)

    SvaraRadera
  4. I så fall lider jag av samma diagnos! Min yngsta dotter Kajsa var hos kompisar som bjöd på lussekatter och julmust förra helgen, då svarade Kajsa tyvärr jag får inte äta detta före första advent för min mamma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är ordning på Kajsa :))

      Radera
  5. Inget före första advent, håller med. Men annars är jag ite mycket för traditionerna, skulle lika gärna kunna äta pizza på julafton. Nu när barnen är vuxna. Hej på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejnej, skinkmacka till frukost. Med te i julmugg. Och pling från änglaspelet. Ja och så julfika... och julbord på eftermiddagen. Ytterst viktigt alltihop ;)

      Radera
  6. Jag börjar förstås inte före första advent, men om jag fått till det redan på fredagen kan jag tänka mig att tända fönsterljusen då. Maken är emot... Inga tomtar och julpynt förrän dagen före dopparedagen, men då tänder jag granen när den är klar.
    Jag är inte så mycket för traditioner, men maken är det. Och när barnen kommer hem vill de att det ska vara som förr...
    Bara jag får en hyacint, en massa ljus och skön musik till jul så klarar jag mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, förstås... Sill är ett måste. Jag gör ett litet julbord, men det räcker länge så jag slipper laga mat varje dag.

      Radera
  7. Svar
    1. Ja, julgalen är jag absolut :) Tomtar och julpynt börjar jag plocka fram efter lucia, men det är en tradition jag själv har infört. Hos mina föräldrar togs det alltid fram dagen före julafton. Däremot håller jag hårt på julgranen.
      Och jag känner igen det där med att det ska vara som förr när man kommer. Fast vi har faktiskt tagit bort lutfisken på julafton :)

      Radera