tisdag 21 oktober 2014

Lite feber sådär

Ja, så har vi även provat på det här med feber. Som den förstagångsmamma jag är läser jag noga på 1177 och ser att nä, ingen alvedon utan kontakt med sjukvården och överstiger det 39 grader ska vi också ta kontakt. När de är så här små alltså.

Det överstiger inte 39 grader och så länge han får äta (det är lösningen på precis allt) går allt fint. Dagarna blir liiite längre när både föräldragrupp och babysång får ställas in. Jag bäddar ner, promenerar, bakar bröd och spenderar timmar med att bära, ligga tillsammans i babygymmet och bära igen.

Natten blir förstås lite sådär och toppas med att Cosmos blir dålig i magen och när jag går upp med honom ser jag att Chipper har kräkts på flera olika ställen. 

Men så blir det morgon och barnets temperatur har sjunkit under trettioåtta grader, maken har smugit iväg till jobb och både Cosmos och Chipper verkar må bra.

Och precis samtidigt som jag skriver det här skrapar damen på nyhetsmorgon fram två och en halv miljon! Grattis till henne! Jag blev som nästan sugen på en trisslott ;)

10 kommentarer:

  1. Själv lyssnar jag på P1 (Kropp och själ) och hör föräldrar berätta om vardagen och att de inte känner att de räcker till när det ska hämtas på förskolan, skjutsas, jobba, träffa vänner, träna osv. Känner mig lycklig över att befinna mig i denna stund med underbara Molly och att vi har många fler dagar att njuta tillsammans (jag ska också sluta planera för en alltför avlägsen framtid)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste lyssna lite mer på P1... här är det annars väldigt mycket Spotify. Disney är bra att dansa till ;)
      Förskolan ligger lååångt fram, ni har ju massor av dagar kvar tillsammans! Träna har jag inga planer på -mina träningspass får bli när jag leker med Noah :)

      Radera
  2. Hoppas det ger sig snabbt. Puss (basiluskfria pussar är ju en fördel med näthälsningar, haha) till Noah!

    Här är det fortsatt förkylt och tröttigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag är han så gott som feberfri. En ny lyckoerfarenhet är att pussa en s v a l nacke ;)
      Krya på er!

      Radera
  3. Åh, de där dagarna, som känns så långa medan de pågår men som försvinner lika snabbt som de braiga. Feber är barnens vän, lärde jag mig när mina gick på dagis (man fick kalla det så då). Febern tar död på bacillerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag skrev först ett svar till dig, men när jag senare svarade Elisabet var ditt svar försvunnet...

      Alla barn får ju såklart feber. Jag läste någonstans (säkert på 1177, det är där jag brukar hänga ;)) att mellan sex och arton månaders ålder är den tid i en människas liv då man får flest infektioner. Både pappan och jag fick många och höga febertoppar som barn, så vi räknar med att detsamma kommer att drabba sonen...

      Radera
  4. Skönt att han piggnade på sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är han prickig i stället. Vi har här hemma gissat på tredagarsfebern... men man kan ju aldrig så noga veta.

      Radera
  5. 1177 är en klippa säger sjuksköterskan som läser på där gör allmänna råd för sin egen del.

    Krya på lillkillen från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bvc läser också där vet jag. Där och på rhb... Andra sidor, forumtrådar och sådant aktar jag mig däremot mycket noga för...
      Han har varit feberfri i två dagar nu. Bara lite prickar kvar.

      Radera