måndag 13 oktober 2014

Att ta in hösten

Den håller en så perfekt balans, den här hösten, tycker jag! En fin variation av vackra höstdagar och ruggiga mysdagar.
Hälften av de vuxna i den här familjen, det vill säga jag, har absolut inget emot att vara ute även om det regnar, så länge det inte blåser så att det regnar in i vagnen. Igår sov Noah så gott ute i spöregnet medan jag kunde fixa lite i trädgården. Med in sedan följde en bukett kärleksört och astrar.
Lycka att kunna plocka in blommor i oktober!

På promenaden fyllde jag även en påse med lite annat, som sedan fick bli ett litet höstarrangemang runt ljuset. Stenar, ekollon, kastanj, en grankotte och några små nypon.

 Jag måste också passa på att visa de fina höstservetterna som jag fick av mamma på marken. De har nu ersatt de ljusa prickiga vår/sommarservetterna.
När det kom till duk körde det ihop sig lite. Vi hade som liksom ingen höstduk. Alls. Och jag är, nu i föräldrapenningstider, på tok för snål för att köpa en ny eller ens tyg för att sy en. De pengarna lägger jag hellre på nödvändigheter eller bra-saker till sonen. Lösningen blev en vit duk och två gardinomtag i lite höstiga färger, sydda av makens mamma. Det blev riktigt bra och passar fint in i tanken att återanvända och finna andra användningsområden för saker och ting (jag är alldeles för bra på att kasta... eller som med dessa, lägga längst in i garderoben)!

6 kommentarer:

  1. Jag säger bara: loppis!
    Jag har knappt nån budget alls för nånting just nu, men köpte jättefina gardiner på loppis förra veckan. 4 längder för 40 kr! Fanns många fina dukar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart. Får kanske bli en tur till Uffes lada på lördag...

      Radera
  2. idag provade vi hemgjord äppelmos med lite kanel, det var nästan helt okej tyckte Molly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja Molly :) Vill mamman ha mer äpplen vet hon var det finns ;)

      Radera
  3. Håller med Ulrika! Loppis är det bästa som finns! I Falkenberg på Röda Korsets Kupan, där kan man fynda hemvävda dukar för inget pris alls!

    SvaraRadera