tisdag 2 september 2014

Det finns något som heter babysång

Tänk er arton bebisar med tillhörande mammor, sittande i en ring på tjocka mjuka filtar.  Och så en man med gitarr som sjunger och mammorna sjunger med efter bästa förmåga, de sånger de kan vilket inte är särskilt många. De flesta har rörelser som handlar om kroppsdelar och ibland ska det gungas och ibland ska man krama eller pussa på sin bebis och ett par gånger får någon gå ut för att amma eller byta en blöja och någon får stå upp och gunga en liten trött missnöjd.
Det är just vad jag har varit på idag -babysång. Och det var riktigt riktigt mysigt och trevligt. Alldeles särskilt kanske för att Noah var nöjd hela tiden.
Mitt i var det en liten paus då man kunde köpa kaffe och smörgås för tio kronor.

Efteråt åkte vi hem till Cosmos och fixade lite lunch.

På eftermiddagen for vi iväg igen. Den här gången på föräldragrupp och jag bad att vi skulle flytta den till en annan dag i fortsättningen. Ja, det känns lite onödigt att trycka ihop allt på samma dag. Turligt nog instämde övriga. Och vi åt goda ostar och frökex och jag bestämde mig bums för att prova att göra sådana hemma. Supergott!

Nu skulle man kunna tycka att barnet borde vara trött, ja alldeles slut på, av alla intryck, men han ligger och fäktar för fullt i sitt babygym.  Mamman vet dock att bebisen snart når en trötthetsgräns när äta och somna i mammans famn är bästa botemedlet. Och det gör just absolut ingenting. Vi har all tid i världen för att mysa!

7 kommentarer:

  1. ...och jag tänkte idag tuta på, och vinka till, den stolta mormodern, då hon passerade ett övergångsställe i Karlskoga, iklädd en tjusig vit virkad (?) kofta, när jag var på väg hem, tills dess att det slog mig att vi två ju egentligen inte alls är bekanta! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är som när en för mig vilt främmande människa började prata med mig på Ica, när jag bodde i Sigtuna, precis som om vi kände varandra. Det visade sig sedan vara en bloggläsare på semester :)
      Ja och så finns ju varianten när en kvinna klev in på kontoret på ridskolan där jag jobbade, och frågade efter "Mossfolk". Det var "Monica med yffen" det :)

      Radera
  2. För övrigt deltog jag enbart i babysång och föräldragrupp med barn nummer ett...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här får tyvärr inte syskon följa med och någon syskonsång finns inte. Supertrist fördet stänger ju ute de som faktiskt låter syskonen slippa gå på förskolan när föräldrarna ändå är hemma.

      Radera
    2. Föräldragrupp erbjuds för övrigt på de flesta ställen bara med det första barnet...

      Radera
  3. Nu vill jag inte verka "petig" men noterar 18 mammor.... inte en endaste pappa? Visserligen är det vanligare att mammor är hemma i början med tanke på amningen men kunde inte låta bli undra ;-)

    Sen så smålog jag stort över Kattis kommentar. Bloggvärlden är spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi reflekterade också över det, men maxgränsen är tolv månader och jag tror att de flesta pappor börjar vara hemma från att barnet är ett år.

      Radera