onsdag 3 september 2014

Det ologiska ekologiska tänket

Det är när jag plockar fram ingredienserna till fröknäcke som jag inser att vi är en bra bit på väg i det ekologiska tänket när vi handlar. Inte enda fram eller ens nästan -nä i kassarna ligger såväl plastpåsar som plastfolie, vanliga disktrasor och en hel del annat obra. Det finns ju inte alltid ekologiska alternativ heller -igår fick till exempel de där pumpakärnorna följa med hem.
Och ibland finns det men är galet dyrt. Gurka köper vi numera ekologisk men det ska baske mig odlas här nästa sommar. Paprika ska jag också sätta då!
Ja, bra vore det om man även kunde göra eget socker för det ekologiska är mer än dubbelt så dyrt!
MEN det handlar inte bara om att inte ha råd, det handlar om prioriteringar också! Igår var det jag som storhandlade. Jag stod länge och stirrade på sockret... det går ju en del nu till allt syltande och saftande... Till slut tog lille snålnissen i mig överhanden och jag tog både icke ekologiskt och ekologiskt socker. När jag lite senare gick mot kassorna passerade jag godishyllorna och nog sjutton slank det ner en marabou chokladkaka.

Jamen? Då hade jag väl lika gärna kunnat lägga de pengarna på rätt socker. Kan man verkligen tycka!

2 kommentarer:

  1. Jag gör precis som du: ekologiskt i möjligaste mån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att många gör så... mer eller mindre i allafall.

      Radera