onsdag 27 augusti 2014

Rikedom

Jag älskar att vara hemma så här!

Vi plockar in frukt från trädgården, jag tar dessutom alla tomater och chilifrukter, tänker att de får mogna inne. Ungefär hur rik som helst känner jag mig när jag plockar in allt.
 Och så blir det både brödbak och marmeladkok. Det första går bättre än det andra. Vad har jag gjort för fel om plommonmarmeladen blir rinnig? Uppdatering: En natt i kylskåp, var svaret :)
 Rik kan man också känna sig när man får bädda med den fina filten som är gjord av sonens gammelmormor... för mer än trettio år sedan. Lakanet är gjort av hans mormor... på en syslöjdslektion, så det borde väl vara närmare femtio år sedan. Örngottet har hans mamma sytt, ugglorna är ju också virkade här och vagnen har han fått av sin gammelfarmor :)
 Lite rikedom är det baskemig också att ha en smula skog nära. Det var förvisso kanske inte en väg jag kommer att gå många fler gånger med barnvagn, men Cosmos var mycket glad över vägvalet.
 Hemma senare. Sonen, pigg och pratglad, sitter ännu med vid bordet på det här sättet. Säkert kommer han att vara jättenöjd när han om ett par månader får sitta med på riktigt i egen stol.
 För en gångs skull är det faktiskt jag som lagar maten. Bortsett från osten är det såväl helt ekologiskt som vegetariskt. Överhuvud taget tycker jag att vi är på rätt god väg med det ekologiska, även om många produkter ännu inte är det.
 Och så efterrätt. Paj på egna äpplen. Det blir nog många pajer under hösten...
För övrigt försöker vi bli kloka på den där förkylningen som kommer och går hos liten. Den får mer än gärna ge sig av för gott nu!

4 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att förkylningen ska segla bort. Jag följer gärna med på turen genom skogen, älskar skogsstigar! Underbart fin skörd du fått

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla konstigt, igår var han som helt bra... men så idag är det sämre igen.
      Skogsstigen var bitvis väl stenig med barnvagn. Vi provar eventuellt igen när vi bytt över till sittvagn... kanske :)
      Ni får gärna komma hit och plocka både äpplen och plommon, vi kommer aldrig att kunna göra av med allt!

      Radera
  2. Vilken härlig skörd! Jag blir särskilt avundsjuk på äpplena! Vi har varit bortskämda med ett litet äppelträd som producerat ofattbara mängde äpplen varje höst sedan vi flyttade hit. I år får vi sex (!) äpplen... Snyft....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har precis hur mycket äpplen som helst i år, i allafall på det ena trädet. Det känns helt fantastiskt att bara kunna gå ut och hämta i den egna trädgården och än mer fantastisk att vara hemma under dygnets ljusa timmar och faktiskt orka göra något med dem.

      Radera