söndag 17 augusti 2014

När en liten bebis blir förkyld

Ojojoj. Lika roligt som det är att vara mamma, lika oroligt är det när lilla barnet, blott en dryg månad gammal, plötsligt blir förkyld. Det snorklas och rosslas och hostas och nyses och mamman sover i sanning inte många minuter under natten. Ingen feber, nä då ska man genast kontakta vården när barnen är så små, säger 1177. Den här mamman tempar någon gång extra för säkerhetsskull och kollar upp hur mycket saltlösning vi har att droppa i näsan och läser bruksanvisningen noga på det som heter nässug.

Jag förstår förstås att barn blir sjuka förr eller senare, men trodde kanske någonstans att de hade en rätt bra motståndskraft om de helammas. Nu ska det i ärlighetens namn sägas att det kunde ha varit värre. Han är, peppar peppar, inte dunderförkyld. Lite ironiskt är det ändå att det kommit innan makens elever börjat.

Nu hoppas vi att han blir bra riktigt riktigt fort (och sedan tycker jag helt enkelt att vi hoppar över sådant där dumt som sjukdomar framöver)!

För övrigt har vi verkligen inte fått något alls gjort den här helgen. Delvis skyller vi på vädret. Det har i sanning varit ett riktigt mysväder!

5 kommentarer:

  1. Ja usch så jobbigt det är när de pyttesmå blir sjuka :-(
    Jag tycker fortfarande det är jobbigt när min 6-åring blir sjuk... Det där med sjukdomar kunde man få vara utan tycker jag. Men de är säkert bra på något sätt, eller? Hoppas han kryar på sig snabbt och att ni slipper det på ett tag sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är liksom så hjälplöst när de är små... och jag förstår verkligen inte finessen med att de bara kan andas genom näsan.

      Radera
    2. Hehe, nä och speciellt inte när de ska typ amma och inte kan andas genom näsan :-(

      Radera
  2. Sen så har de ju så små näsor och luftrör så de låter säkert mer pga det.

    Hoppas du får sova lite emellanåt.

    Ta hand om er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är just det som är lite läskigt... att själva förutsättningarna för andning är så små och trånga. Fast nu ska jag inte gnälla för natt har vi sovit!

      Radera