lördag 16 augusti 2014

Mat v 34

Inspirerad av Anna har jag också en plan på att börja lägga upp veckomatsedeln.
Ja, nu är ju terminen igång igen och det finns flera fördelar med att planera veckovis.

-Det är billigare. Man storhandlar allt och slipper åka och småhandla en massa emellan.
-Det är smidigare när man ska laga maten och inte behöver fundera på vad man kan göra av det som finns eller vad man är sugen på.
-Det blir en balans, nu äter vi till exempel fisk minst en dag i veckan... (jag vill även ha mer vegetariskt, men på den punkten är vi inte alls överens).


vecka 34:
Måndag: Potatissoppa med örter
Tisdag: Matlådor
Onsdag: Pasta med baconsås
Torsdag: Grilla
Fredag: Lax- och bladspenatpasta
Lördag: Stek
Söndag: Kyckling i pitabröd

7 kommentarer:

  1. Jag beundrar alla som gör veckomatsedlar och följer dem! Jag har aldrig prövat för mer än två dagar i rad. Är ju inte säkert att jag är sugen på att göra det jag har tänkt. Nu när jag inte jobbar har jag haft planer på storkok, det är jag inte främmande inför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att jag sällan är sugen på direkt något utan förmodligen skulle kunna leva på mackor... Sedan följer vi dem inte hundraprocentigt för det händer ju att vi kommer hem senare än vi har tänkt oss och då blir det dagbyte eller bara något ihopslängt.
      Storkok gjorde vi ibland när vi studerade.

      Radera
  2. Härligt nu kan vi dela recept mellan varandra. Molly har för övrigt börjat sitta med en stund vid matbordet. Hittills har hon fått smakportioner med potatismos, banan och kycklinggryta. Reaktionen är mycket likgiltigt varken glad eller äcklad. Fortsättning följer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mysigt, jag tror att Noah kommer att uppskatta det. Både att få sitta med och att få smaka mat. Fast han får vänta några månader :)

      Radera
  3. Bra att planera, det blir ett sådant funderande varje dag på vad som ska inhandlas. Jobbigt.

    SvaraRadera
  4. Första året i Hjo; Välkommen hit! När man väl kommer igång med de här veckoplaneringarna blir det väldigt smidigt.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag har givit upp dom ambitionerna .., det är hopplöst!
    Pv brukar säga att "om Elisabet sagt att vi ska ha kyckling till middag, då vet man i alla fall en sak, att kyckling blir det inte, för då har hon hunnit ändra sig!"
    ,-)
    Men jag ÖNSKAR att jag hade karaktären att följa en veckomatsedel.

    SvaraRadera