söndag 31 augusti 2014

Lördagsutflykt

Örebro är måhända ingen jättestor stad, men tillräckligt stor för att det ska bli en viss stadspuls. Vi svängde in så att jag fick köpa te idag och där var alldeles fullt på uteserveringarna. Där var en massa människor på gator och i affärer och barn som åt glass. Där var ballonger och någon eller några var regnbågsklädda och två äldre damer satt och konverserade på varsin rollator. En mycket finklädd familj gick i riktning mot stadshuset och på stortorget stod torgstånd där det såldes grönsaker och honung.
På Drottninggatan spelade ett gäng grabbar för en mer eller mindre intresserad publik och på Köpmansgatan stod en man med dragspel. Han fick de tre kronor jag hade.

Efteråt, när jag skyndat igenom det här, upptäckt att vår ordinarie butik var stängd och i stället besökt oliv och te återvände jag till mina tre som väntade i lugnet vid bilen. Styrde till stadsparken där det är så vackert.
Valstugor och lekande barn och Noah vaknade och var hungrig alldeles lagom tills dess att vi nått caféet i fina Wadköping. Där pågick någon form av spelmansstämma och var också gott om folk, men vi fick oss ett bord lite i bakgrunden. Kalasade på kaffe och te och en chokladkaka och sonen åt samtidigt (och höll sig därmed lugn och nöjd trots att vi satt stilla ;)) och Cosmos låg så duktigt vid hussen hela tiden utom när en främmande hund kom och luktade i barnvagnen.
Ibland behöver man inte åka så långt för att få sig en himla mysig utflykt!

4 kommentarer:

  1. Sååå vackert med röda, timrade stugor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättefint. Wadköping är ett friluftsmuseum, väl värt att besöka när man är i Örebro. När jag precis flyttat dit bodde vi, jag och Lurvig, i en liten etta precis alldeles nära. Varenda dag blev det promenader både i stadsparken och i Wadköping.

      Radera
  2. Jag älskar ju Wadköping... ja, hela Örebro sedan vi bodde på Köpmangatan vid mitten av 50-talet - och Brickebacken 20 år senare. För precis 11 år sedan var jag i Wadköping senast, minns det så väl eftersom barnbarnet föddes dagen innan jag åkte dit, så jag svävade mest...
    Det låter som en väldigt trevlig utflykt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sa det när vi var där i lördags -att åh vilken fin stad det är! Perfekt att åka dit på små utflykter :)

      Radera