onsdag 9 juli 2014

Värme och lite så

Puh, ja nu får ni ursäkta, men eftersom jag inte gnällde ett dugg över vädret som var tidigare, känner jag att jag har lite rätt att gnälla på det som är nu. Jag tror, på riktigt, att jag är allergisk mot värme. Ja, frågar ni mig, då är det nära döden och jag säger att vi kanske ska flytta upp till nordligaste norrland. Det finns ju faktiskt de som åker till varmare länder, ja rent av flyttar just för att få värmen då borde vi ju kunna flytta till svalka. Maken ser inte alls övertygad ut när jag presenterar dylika idéer, men han inhandlar i allafall en golvfläkt till sin gnälliga fru.

Cosmos är inte heller värst bra på att hantera värmen. Dessutom toppade han årets hittills varmaste dag, 30 grader i skuggan, med att bli tokmagsjuk. Vätskeersättning och senare risavkok. Nu är han i allafall bättre.

Och för övrigt har Noah redan blivit ganska berest. Flera gånger har vi åkt de fyrtio minuterna in till sjukhuset i Örebro eftersom fru doktorn inte var helt nöjd med resultatet på efterkontrollen och vi fick ytterligare återbesök inbokade. I går fick vi dock klartecken och dagens besök blev avbokat -blåsljudet på hjärtat hade försvunnit, han hade blivit piggare och gulsoten låg inom "normala" värden. Tänk jag hade ingen aning om att det var vanligt med blåsljud på bebisar.
Nu väntar hembesök av barnmorskan den här veckan (hon skulle ha kommit tidigare, men eftersom vi varit in till sjukhuset flera gånger har det liksom inte funnits någon anledning att hon ska komma) och förmodligen hembesök från bvc under nästa vecka. Det är körigt nu ;)

Till helgen utlovar yr.no svalare väder!
Ja och det blir en del bebisbilder framöver. Det får ni helt enkelt stå ut med.

12 kommentarer:

  1. Vi älskar bebisbilder. Skönt att allt är okej med blåsljud och färgskala. Min lillebror hade också ett blåsljud på hjärtat när han föddes, precis som med Noah så försvann det.

    Jag gillar inte värmen heller, för varmt i lägenheten (trots att varenda fönster är uppe) och för varmt ute. I fm var det okej temperatur i skuggan vid barnpoolen men sedan blev det för varmt. Molly tar det hela med ro och lever livet med enbart blöja. Imorgon ska hon vägas och få sina första sprutor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sa att nästan alla barn föds med blåsljud, därför säger de inte något om det där under första dygnet. Däremot reagerade de när ljudet var kvar dygn tre, än om de faktiskt sa att det inte var något att oroa sig för (samtidigt som de tillkallade ytterligare en läkare och började prata om ultraljud...). Den här mamman tyckte i alla fall att det var v ä l d i g t skönt när de inte hörde något dygn fyra. Gulsoten är kvar -jag tycker att han är jättegul, särskilt ögonen- men det skulle vara som värst femte dygnet som ju är idag och det var inte tillräckligt för att han skulle behöva sola.
      Vi har också öppet överallt och har ändå haft drygt tjugosju grader i det svalaste rummet idag.

      Radera
  2. Klart jag står ut med bebisbilder! Jag vill se många på lille Noah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir det alldeles garanterat :) Säkerligen ännu fler när han är lite mer vaken...

      Radera
  3. Ös bara på! Med bilder alltså. Så härligt få se Pricken... Jag så kan han nog kallas lite då och då här på Bloggen.

    Värmen. Ja det räcker nu. Tajmade in en bilsemester för vår del..Med två tonåringar....

    Men det går bra. Fast alldeles för varmt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilen är nästan skönaste stället att vara i sådana här varma dagar :)

      Radera
  4. Och norröver är det ändå värre ..., varmare!
    Och jag säger som övriga .., hur många bilder som helst, vi har ju liksom väntat på honom vi också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nu är det allt liiite svalare... och det är underbart!

      Radera
  5. Självklart vill vi ha många och ständiga bilder på Noah! Det förväntar vi oss efter all vår väntan på honom. Gulsot och blåsljud hade vi också.....våra bebisar såg så vackert friska och lite solbrända ut. ;-)

    Stackars Cosmos som ser till att bli magdålig i värmen!! Roxy hälsar och säger att hon hoppas att han slipper mer sådant och hon gillar heller inte värmen och att bebisar faktiskt är rätt trevliga.

    Roxy är nog dessutom sämst av alla hundar i Sverige på att dricka vatten.....det är ett ständigt pillande med att få i henne vätska och så vet man att de dessutom ska ha extra vatten när det är så här varmt. Puh!

    Ha det nu så skönt och åka bil som sagt....där är det svalt! ;-)

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cosmos är turligt nog riktigt bra på att dricka. Det var han även i julas då när han fick så hög feber.
      Gulsoten var jag förberedd på -vi såg ju att han var gul. Och numera vet jag även att blåsljud inte är ovanligt.

      Radera
  6. Ja vi får väl försöka stå ut... ;-)
    (Meeeer Noah! =) )

    Skönt att det är bra med honom nu. Kraaam!

    Hälsar en som funderar på Svalbard... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja är det dit man skulle flytta kanske ;)
      Och vi tycker också att det är väldigt väldigt skönt att allt är bra! Förstås :)
      Kram!

      Radera