onsdag 2 juli 2014

Sommarpratare 21 juni-1 juli

Nu är jag nästan ikapp. Här kommer en liten sammanfattning av vad jag tyckte. Ja, om nu någon vill veta.
Sätter en stjärna framför dem jag rekommenderar lite extra... Och vill man lyssna, ja då klickar man bara på namnet så kommer man direkt till Sveriges radios hemsida där det går alldeles utmärkt att lyssna i efterhand. Finurligt värre ;)

Nathalia Edenmont
Konstnär i Stockholm.
Om uppväxten i Ukraina. Om kommunism. Om föräldrarna. Om fem äktenskap. Och om konsten som minst sagt känns aningen morbid.
Mycket humor, passande musik och bra berättat!

*Clara Lidström
Är egentligen ett sommarprat från 2011.
Jag ljuger om jag säger att Clara inte är en inspirationskälla, kanske mer som bloggare än sommarpratare. Det skulle vara intressant att höra ett sommarprat från henne i år.

Jason Timbuktu Diakité
Lättlyssnat och bitvis ganska tänkvärt att höra hur han upplevde sin uppväxt i Sverige. Jag tänker att vi nog är betydligt bättre på att bemöta barn idag... och då är han ändå inte särskilt gammal.

Anders Bárány
Fysikprofessor som sitter i kungliga vetenskapsakademin och är med och ser ut Nobelpristagare. Jag hade stora förhoppningar på det här programmet, men tycker tyvärr att han är rätt trist att lyssna på och kommer på mig själv flera gånger med att koppla bort.

*Antje Jackelen
Ärkebiskop i Svenska kyrkan. 
Bra! Jag börjar förvisso känna mig lite trött på allt prat om fördomar, men är ändå lite småförtjust i berättelser som oväntat spräcker dem. Jag gillar också hennes inställning om kyrkans ansvar för klimatet.
Ja och så är jag ju lättsåld när det gäller musik. I alla fall när någon valt en låt ur Kristina från Duvemåla och senare dessutom spelar Fattig bonddräng.

Oj vilken skillnad direkt efter Antje. Ganska spretigt, mycket sjuttiotal... Ungefär så.

Sanna Nielsen
Lilla Sanna, tänker jag flera gånger. Och så tänker jag att alla har något att berätta och att allas verklighet är verkligheten. Om hur hennes karriär började och hur hon reagerade på sina föräldrars skilsmässa. Det är mer rart än intressant. Faktiskt.

Johan Theorin
Om svårförklarliga fenomen och märkliga sagoväsen. Om berättelser som hans morfar och gammelmormor berättat. Så kul, både att han minns dessa historier och att han för dem vidare. Jag tror inte att det är så vanligt, varken att det berättas eller att barn orkar sitta och lyssna på sådant.
Jag har själv inte läst hans böcker...

*Simon Kyaga
Överläkare i psykiatri och forskare
Det här var intressant! Har psykisk ohälsa någon nära koppling med genialitet och kreativitet?
Det är frågor som han diskuterar för att sedan presentera sina forskningsresultat.
Musiken däremot, faller mig inte alls i smaken.

Ingalill Mosander
En bra berättarröst, men jag förstår inte riktigt vad hon pratar om. Hittar varken ämne eller röd tråd. Kanske är det mer intressant om man följt hennes recensioner i Go kväll?

**Fredrik Wikingsson
Tjoff, man hamnar rätt in på hans farmors nittioårskalas på äldreboendet. Åh så härligt! Jag är fast från de allra första sekunderna.

Helene Ripa
Om vägen till Paralympics. Och om hur fantastisk hennes man är. Det var egentligen inget fel på sommarpratet. Alls. Men jag har lite svårt för en underton av bitterhet när andra samtidigt höjs till skyarna.


8 kommentarer:

  1. Mossfolk, jag har två favoriter inom musik. Det ena är Kristina från Duvemåla. Det andra är att jag tycker så mycket om Fattig Bonddräng!

    Tänka sig att det finns två människor med så god smak! En Turtla och ett Mossfollk.

    Jo då!

    Jag har fortfarande inte lyssnat på ett endaste Sommar. Skärpning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ofta ambitionen att lyssna på så många som möjligt, men det blir sällan av. I år har jag ju däremot hittills haft all tid i världen :)

      Radera
  2. Tack! Intressant att veta vad du tycker. Jag har bara hört hela av Antje och konstnären från Ryssland. Delar av Baranys - kul att han nästan bad om ursäkt för hur länge vi skulle behöva lyssna på låtarna... Hörde nästan hela Fredriks, charmigt. Men jag är SÅ less på att han inte vågar låta bli att frossa i könsdelar och sex, jag har sett deras program några gånger, men slår av direkt när första pung/kuk/knulla kommer. Och det kommer snabbt. Den här gången redan i första meningarna, men jag diskade och lyssnade en lång stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit förtjust i deras program, det är inte alls min humor. Kanske var det just därför jag blev så positivt överraskad av det här sommarpratet som ju var något helt annat...

      Radera
  3. Jag gillar att vi har vissa delar lika och att andra delar är vi helt oense, det är det som skapar en bra diskussion. Jag ligger dock lite efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag är farligt diskussionsbenägen ;)
      Och nu har jag ju all tid i världen... förhoppningsvis har jag inte det så länge till.

      Radera
  4. Vi lyssnade till Barany i bilen på väg till Jämtland och jag log varje gång han sa hur lång respektive låt var. Det programmet tyckte jag om.
    Sanna N - nej - "jag-jag-jag-jag", och när man inte är intresserad av stjärnors resa till toppen, så blir det svårt att hålla uppe intresset. Fredrik W tyckte jag om .,. även om det var lite gapigt, men andemeningen gillade jag. Croneman lyssnade jag på under bröllopsnatten när jag inte kunde somna. Det tyckte jag också om; kanske för att jag så ofta retar mig på hans besserwisserattidtyd i DN:s krönikor. Många återstår att lyssna till. Gårdagens praterska försökte jag mig på natten mot idag, men somnade. Det får bli repris. Kul med din lista, mossfolk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det var ganska precis vad jag menade med Sanna. Samtidigt är det ju hennes verklighet. Det är lite rart att vid den åldern fortfarande befinna sig helt i sin egen bubbla.
      Croneman hade jag ju lite svårt för, men jag hade å andra sidan aldrig hört talas om honom tidigare.

      Radera