söndag 20 juli 2014

Hemodlat

Jag har en dröm om att kunna odla så mycket som möjligt själv, sådär så att man under en liten period på året bara behöver komplettera med kött och mejeriprodukter... ungefär. Ja, fick jag drömma helt fritt skulle vi till och med ha egna höns, men då skulle vi behöva bo på ett annat sätt.

Det känns helt enkelt så himla lyxigt, det att kunna gå ut och hämta in ingredienser som man har odlat själv. I år är det minimalt på den fronten. Knappt mer än vad som fick plats på balkongen. Kryddor hade vi ju där också... men ändå, det doftar så alldeles extra gott om helt färska kryddor. Hemodlade. Den här gången till att marinera en söndagsstek.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med; det är så ljuvligt .., den där känslan att bara gå ut och plocka in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. Vi har jättelite i år... å andra sidan kommer jag säkert att känna att jag har att göra ändå sedan, när äpplena kommer :)

      Radera
  2. Första gången vi hade egna land, då hyrde vi ett hus ute på en stor gård, då odlade jag massor. Kål och broccoli och ärter.... förutom det vanligaste. Den andra sommaren blev jag vegetarian, var på hälsohem och lärde mig en del - sen fick jag ett ryck och skulle se hur länge jag kunde leva enbart på mina odlingar. Det gjorde jag i flera månader (och gick ner massor i vikt och mådde superbra). När det tog slut framåt hösten, var jag vegetarian.
    Då kom bonden på hösten och plöjde upp med traktorn, så det var lite enklare. Nu har grönsakslandet krympt, men jag njuter när jag hämtar in eget.

    Tips: Odla squash! Den gillar inte mördarsniglarna (som jag inte har sett till alls sen jag la ut de där kornen jag skrev om) och man får väldigt mycket mat av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter underbart!
      Squash hade jag funderat på redan i år, men så visste vi inte riktigt hur vi skulle göra med pallkragar och det övervuxna landet med all lera och alla myror... så det blev inte mycket alls satt.
      Medlet har vi också investerat i och det blev bättre... fast här är så extremt mycket sniglar att jag skulle bli alldeles ruinerad om vi skulle lägga ut tillräckligt överallt.

      Radera