måndag 28 juli 2014

Försmak av sensommar

Jag vet inte när det officiellt räknas som sensommar. Men i morse var det absolut en försmak av det, trots att vi inte kom ut förrän runt sju.
När vi klev upp var det alldeles dimmigt ute och när vi påbörjade vår promenad låg ännu lite dis kvar... Härlig mustig luft och goda dofter -sådana där som kommer fram efter (eller för all del även under) regn.
 Nypon på g. Regndroppar som ännu inte torkat.
 Och så det daggstänkta. Daggstänkta spindelnät och våta gräsmattor.
När vi kommer tillbaka har solen börjat värma på. Temperaturen är på väg upp och det börjar kännas mer växthusfuktigt. Men morgonen. Åh vilken morgon!

7 kommentarer:

  1. Tur att jag inte är uppe så tidigt, för jag vill inte ha sensommarkänsla än på läääänge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tycker verkligen att det är alldeles underbart. Inte mörkret som kommer när det lider mot höst, men luften.

      Radera
  2. Molly och jag sover ända fram till nio varje dag, vi får se om det blir ändring på detta när maken börjar jobba

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu de varma dagarna har vi ofta promenerat iväg någon gång runt sex (när amningen runt fem är klar och djuren har fått mat). Sedan har det blivit siesta någon gång under dagen istället :)

      Radera
  3. Syrsorna har gnisslat i flera veckor redan...då känns det som sensommar :-(

    SvaraRadera
  4. Och här har jag inte hört en enda syrsa hittills! Men spindelnäten finns nu i mängder.

    SvaraRadera
  5. Mian och Elisabet; En enda har jag hört fast jag har lyssnat noga efter dem. Och spindelnäten har bara funnits en morgon. Men nätterna är svalare :)

    SvaraRadera