tisdag 15 juli 2014

Fördom

Jag har absolut fördomar.
När vi får veta att vår bvc-tant inte är en tant utan en Johan,ser jag framför mig en ganska smal man i trettioårsåldern, välklädd eventuellt i sådana där sjukhuskläder. Så var det inte. Hade jag sett mannen utanför vår dörr i något annat sammanhang hade jag aldrig i livet gissat på att han arbetade på bvc. Vår bvc-Johan var en man i femtioårsåldern med skäggstubb, shorts och t-shirt och igår knackade han  som sagt på vår dörr, slog sig ner i soffan, presenterade en hel lunta med broschyrer och vägde avslutningsvis barnet som snart väger lika mycket som hans mamma gjorde när hon föddes...

Det är inte mycket, tänker jag, som man måste kunna innan man får barn. Man blir nämligen väldigt väldigt servad mer såväl information som täta kontroller...

För övrigt är jag grundligt förtjust i vädret! Lite regn gör absolut ingenting alls och Noah tycks ha det ganska mysigt i vagnen.


6 kommentarer:

  1. Hur skötte han sig, herr Johan? Bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, han gjorde nog precis vad han skulle. Jag trodde att han skulle titta mer på barnet, men det var mest information och tid att svara på frågor... Och det hade vi inte direkt några.

      Radera
  2. Härligt att höra. Självklart tänkte jag också att bvc besöket var en kvinna....

    Skönt när ens förutfattade menu.gar rubbas!

    Här regnar det också. En hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sätt och vis är det himla trist med regnet eftersom vi som bäst håller på att måla... Men mysigt är det. Och underbart skönt att det inte är så varmt!

      Radera
  3. Nä, nu försvann min kommentar IGEN.... för att jag inte var rätt inloggad.
    Försöker igen:
    Att sköta ett barn, byta blöjor och ha rätt temperatur på maten, det går nog snabbt. Men jag tror inte att det går så snabbt att lära sig vad det innebär att ha barn...med många år av fostran... så lyckliga är de barn som kommer till väl förberedda föräldrar som verkligen vill och förstår vad föräldraskap handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utbildning och framförallt erfarenhet är aldrig att förakta... Men jag är ändå överraskad av all service, hembesök, kallelser och inte minst informationen. Det handlade om allt från förlossningsdepression, mat och alkohol till språkutveckling
      och vikten av att prata med barnet.

      Radera