onsdag 30 juli 2014

Den där morgonpromenaden

Jag är alldeles stormförtjust i den här rutinen vi har skaffat oss. Den som bara kommer att fungera så länge det är ljust tidigt. Någon gång mellan fem och sex, lite beroende på när sonen vaknar och vill ha mat, går vi ut på morgonpromenad. 
Varje morgon nu.

Idag visade termometern bara på fjorton grader och jag känner mig lite villrådig för ett ögonblick. Hittills har det handlat om att försöka hålla barnet så svalt det går... men när det är fjorton grader, då behöver man ju nästan klä för att han inte ska frysa.
Äntligen fick jag tillfälle att använda den här fina tröjan som han fick av familjen R!
(och det får gärna bli ännu lite kallare innan han växer ur de fina tröjorna från Ulrika...)
 Vi börjar med att svänga upp genom det område där gården som ligger till grund för den här delen av Hallsberg en gång låg. Lite senare kommer här att gå en hel del människor och hundar, men så här tidigt får Cosmos springa utan snöret. Vi passar på att träna lite på samma gång, bara sådant där basic som sitt, stanna, gå fint... ja lite så.
 Så går vi förbi lite hus, ner mot minigolfbanorna och jag upptäcker tre harar och skyndar mig att sätta på kopplet. Cosmos upptäcker dem också. Tittar länge och noga, men bestämmer att matten är mer intressant.
 Sedan svänger vi in bland husen vid Nytorget och tillbaka upp förbi hembygdsgården.
 Upptäcker den här och bestämmer bums att det får bli ett besök där då.

När vi har kommit hit börjar det knorra i vagnen och jag vet att nu är det inte jättemycket tid innan larmet går. Men det gör inget, för när vi är här har vi verkligen inte långt kvar.
Hemma sitter Chipper i fönstret och spanar.
Maken sover och ska så göra i flera timmar till.
En onsdagsmorgon.

6 kommentarer:

  1. Oj, är du så morgonpigg, eller är det nykomligen som vaknar då?
    Låter härligt med den där promenaden .., vilken påfyllning av energi det måste bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag jobbade med hästar var jag nästan alltid i stallet klockan sex för att hinna rida innan jag började jobba. Efter det har jag, under den ljusa delen av året, ofta gått upp runt sex, sju även om det kan bli en och annan sovmorgon också. Men att vi går upp redan fem nu beror på Noah som oftast vaknar och vill ha mat då... och då passar jag på att göra oss i ordning när han ändå är vaken :)

      Radera
  2. Glad och nöjd mamma/matte, sval bebis, lycklig hund... Låter ljuvligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls fel faktiskt :) Jag och Cosmos njuter för fulla muggar när det inte är så varmt och barnet har just nu en nöjd-stund på morgonen. Vi har även gjort ett par betydligt mindre lyckade kvällspromenader...

      Radera
  3. Det första året med första barnet, var det tidiga morgna som gällde, men efter det har de faktiskt tagit efter sina morgontrötta föräldrar.

    Det verkar som om det går smidigt med den lille, det är bara att gratulera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att han skulle kunna somna om efter maten där på morgonen... men det är väldigt skönt att gå den där morgonpromenaden så tidigt när dagen sedan blir så varm.

      Radera