onsdag 18 juni 2014

Små fragment från den sista(?) partiledardebatten i riksdagen

Fridolin: ...så nu undrar jag, stadsministern, är du feminist?
Reinfeldt: Jag kan avslöja att jag är moderat

Lööf citerar början på Fridolins bok och bygger sitt tal på det.
När Fridolin får ordet tipsar han om att nästa gång läsa hela boken...

Sedan håller jag på att sätta i halsen i soffan... det är då Björklund lyfter fram att fler barn än någonsin går i svensk förskola, som något positivt. Att det är ett tecken på välfärden.

Kristdemokraterna har ett så fint barnperspektiv -är kanske det enda parti som verkligen lyfter fram ett barnperspektiv som håller. Men ackanemej hur står det till med miljöpolitiken?
Vänsterpartiet har en rätt fin miljöpolitik, men ett barnperspektiv så att man blir mörkrädd.

Tack Fridolin, för att du lyfter fram att pedagogiken faktiskt är fantastiskt bra i förskolan -men att barngrupperna är för stora för att den ska kunna tillämpas på ett önskvärt sett.
Kära Centerpartiet, vad menar ni med att ni vill förbättra pedagogiken i förskolan?
Och plötsligt känner jag att jag har lust att bjuda in herr Björklund till en dag i verkligheten, när han står och säger att om bara all personal är utbildade förskollärare, ja då spelar storleken på barngrupperna ingen roll.

Ja kära nån, jag måste nog starta ett Mossfolksparti.

6 kommentarer:

  1. Så härligt med någon som verkligen engagerar sig på riktigt .., för det gör du ju mossfolk!
    Sorterar och jämför.
    Jo, det är så himla roligt, hälsar hon som önskar att hon vore likadan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag är inte aktiv någonstans på något sätt. Ärligt talat så vet jag faktiskt inte ens vad jag ska rösta på i höst. Ju mer insatt man blir desto mer komplext blir det ju också...
      Barn, utbildning och miljö är de frågor som ligger mig hjärtenärmast, men de tycks liksom inte förenliga i något parti.
      Hur som helst, sådana här ändå ganska sansade debatter är intressanta, tycker jag. Och viktiga. Och dessutom är det en viss humor emellanåt ;)

      Radera
  2. Följer du Förskoleupproret?

    SvaraRadera
  3. Det är jättesvårt att kommentera his di omman i te skriver i ett enda stycke!

    SvaraRadera
  4. Och inte kan man korrigera Ipadfelen heller:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad vet jag skrev samma sak -att det var svårt att kommentera. Jag har inte en aning om varför och har själv inte något problem (eller jo, med iPaden, det är riktigt irriterande att det inte går att korrigera felen!).

      Och förskoleupproret följer jag absolut! Initiativtagarna kommer ju från Örebro och jag var på plats (tillsammans med alla andra förskolepedagoger i Örebro) när de gjorde själva "kuppen" som var uppstarten till hela upproret. Grundidén är ett jättebra initiativ, men jag kan känna att väldigt många har svårt att hålla fokus och att det har börjat klagas på "allt" istället för att fokusera på arbetsbelastning och personaltäthet/barngruppernas storlek. Det är heller inte ovanligt att man i gruppens diskussionsforum på facebook hamnar i konflikt om förskollärare kontra barnskötare -något som förvisso också behöver redas ut, men som är en helt annan diskussion.

      Radera