söndag 22 juni 2014

Sjukstuga och trädgårdsplaner på is

Det känns faktiskt lite overkligt, det att räknaren här till höger är nere på siffran tre. Vad händer sedan, kommer den att börja räkna uppåt igen?
Hur som helst, så kom förstås febern som ett brev på posten. Maken har också blivit förkyld och vi kan inte låta bli att tycka att det är förfärligt dåligt tajmat. Nu kör vi sjukstuga här i huset vid ekarna...

Trädgårdsarbetet, det som påbörjades igår, kom naturligtvis av sig.
Här är tanken att en krusbärsbuske samt hallon ska planteras till höger. Ja, jordhögen ska bort förstås. Helst hade jag velat ha någon form av kantsten eller gång runt om sedan, men det får vänta. Ja, hallonen får också vänta. Dem har vi tänkt åka och gräva upp hos makens bror och svägerska, men först får allt Pricken komma, så vi får se om det hinns med i år...
Buskarna till vänster är röda vinbär, också de planterade i år. 
Damen som bodde här hade som just ingenting ätbart, men väl en massa blommor som hon målade av. Jag har lite motsatt filosofi och tycker förvisso att blommor är fint, men vill gärna kunna äta det som växer i trädgården. En liten dröm är att på sikt kunna odla så att det räcker en bit in på hösten.

Rabarber fanns här redan, men skörden har inte varit värst imponerande i år. Det har i allafall blivit lite kräm och några pajer... och så ligger ett par påsar i frysen.
Potatisen tänkte jag snart prova att gräva upp. Någon planta i allafall och se... ja det är bara fem plantor sammanlagt. Nästa år, tänker jag, skulle jag vilja sätta mer. Frågan är bara var jag ska få plats att anlägga en liten potatisåker -så stor trädgård har vi ju trots allt inte.
Ja och så ser det faktiskt ut att bli lite äpplen och plommon!
Äppelmos så att det räcker hela året är planen.
Frågan är nu bara vad som käkar upp bladen i plommonträdet? Och framförallt om man bör göra något åt det?

9 kommentarer:

  1. Himla trist att ni skulle bli förkylda nu! Men det går nog snabbt över när det börjar hända grejer som får bacillerna att skrämmas iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag misstänker att förkylningen har några veckor på sig. Pricken verkar ha det alldeles för bra där inne!

      Radera
  2. Nej, vad trist när det nu närmar sig den stora dagen, eller...? Men krya på dig det värsta du kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, oavsett när han har tänkt komma så närmar det sig ju onekligen :)

      Radera
  3. Min bästa medicin är Vogels Echinaforce droppar i lite vatten, var 3:e timme, det hjälper varje gång, och oftast slutar förkylningen och influensan med det! Det måste vara Vogels, de andra solhattspreparaten är dåliga. Och så rå vitlök, t ex på mackan, eller hackad vitlök i varm mjölk, med tex lite honung. Eller så vitlökskapslar några ggr/dag. Båda stärker också immunförsvaret på längre sikt, och hämmar alla möjliga infektioner och inflammationer, och tom virus. LM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälp, det lät som rena häxkuren ;)
      Fast säkert nyttigare än tabletterna jag gärna tar i vanliga fall. Nu under graviditeten har jag dock lyckats avhålla mig fint från både det ena och andra. Ser dock fram emot nästa vår, då tallbarrsvatten ska provas mot allergi. Det ska bli mycket spännande :)

      Radera
    2. Lite sent svar kanske, men Vogel själva avråder gravida från att använda Echinaforce...

      http://www.avogel.se/se/produkter/lakemedel/echinaforce_droppar.php

      Radera
  4. Ja, kanske, för nuförtiden har man kommit så långt från naturen. Dessa är ändå helt ofarliga, och istället bygger upp hälsan, också under graviditet och efter. Ja, själv äter jag också tallbarrstabletter, eller ibland -dryck. Är väldigt bra o nyttigt. Och sen ett glas havssaltvatten varje dag, mot inflammationer som jag lätt får, bla i ryggen, då jag har en skada efter en kollision. Men ska absolut inte förväxlas med vanlig salt, för det är giftigt. Oblekt havssalt innehåller ju 84 olika mineral. Efter jag började med det, har jag knappt några besvär, fast jag tidigare var nästan invalid. Är jag utan det ett par dagar, då får jag direkt hemskt ont igen. :) LM

    SvaraRadera
  5. 1/2-1 tsk i ett glas vatten. Det reglerar också tex blodtrycket. För högt=blir lägre, och för lågt regleras till normalt. LM

    SvaraRadera