torsdag 26 juni 2014

Saft som myrmedel

Det kanske kan bli lite grönt på baksidan så småningom. Nu är gräsfrön sådda både där komposthögen stod och där gräsmattan var förstörd efter bergvärmegrävningen. 
Dessutom är heela jordhögen borta, nu är det bara hallonhäcksplantor som saknas.
Ja, jag kan då inte ta åt mig någon som helst ära av dagens trädgårdsarbetande, bara förnöjt inspektera ;)
 För övrigt har vi fastnat för ett alldeles utomordentligt myrmedel. Vi har (haft?) massor av myror i trädgården, inte minst under trädgårdsgången. Jag kände mig från början jättetveksam till att lägga ut Myrr -det känns ju jättefel att sprida ut något som räknas som farligt avfall!
Så läste jag om fun light-saft.
Vi hällde på saft i bona i gräsmattan, men ställde ut myrdosor med Myrr på gången (dosor kändes bättre än att hälla ut giftet fritt). Var myrorna försvann? Ja, inte var det i gången, trots att vi gav dosorna gott om tid.
Så nu har vi plockat bort de giftiga dosorna och hällt saft på gången också. Än så länge ser det bra ut.
 Bara någon enstaka myra...
Här används just den saften numera enbart som myrgift ;)

3 kommentarer:

  1. Försökte skriva nyss, men något gick på tok.
    Måste prova det nya snigelmedlet.
    Förstår att saften blivit degraderad ...

    SvaraRadera
  2. Läste om snigelmedel ovan, så det blev ju helt fel.
    Myrmedel skulle det va och inget annat. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har trasslat med kommentarerna på flera blogger-bloggar ikväll...
      Snigelmedlet rekommenderas förvisso också, men inte mot myror :)

      Radera