söndag 29 juni 2014

Om sommarsammanslagningar i förskolan

Äntligen kom en debattartikel om förskolan in i Nerikes Allehanda.
Jag vet att det finns undantagsfall, de som verkligen verkligen behöver ha barnomsorg under sommaren. Om det enbart hade varit de barnen som vistades på sammanslagningarna hade en sådan här artikel inte behövt skrivas.
Jag får, på riktigt, ont i hjärtat när jag tänker på sammanslagningar och jag lovar och svär att göra allt för att aldrig behöva utsätta vårt barn för det. Turligt nog har både Prickens mamma och pappa arbetat i förskola och är helt eniga på den punkten.


(Kom nu ihåg, är ni snälla, att det är en förskolepedagogs jobb, profession, att skänka föräldrar trygghet och lyfta fram sin verksamhet som den bästa. Och pedagogerna är fantastiskt bra på just det. Nästan alla föräldrar, som sett hela eller delar av debatten om hur förskolan ser ut idag säger att det är tur att det inte är så på just deras förskola.
Ja just det... eller?)

Ja och för övrigt är han fortfarande "Pricken" och tycks vara fullt nöjd med att stanna kvar där inne.
Jag skyller på pappan, säger att han ärvt hans förmåga att komma "aningen" sent. Å andra sidan är mamman väldigt hemmakär och det är väl i det här fallet inte heller en positiv egenskap(?) hos en Prick.

10 kommentarer:

  1. Jag får dåndimpen... Ha sitt barn på dagis (jaja, förskola ;) ) när man har semester och är ledig??!
    Är folk inte riktigt kloka??

    Hälsar en storögd en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det måste nödvändigtvis inte vara ledighet, det finns många varianter på anledningar till att barnen går hela sommaren...

      Radera
  2. Tänker föräldrarna att då har barnen kompisar att leka med? Att de inte ser sig själva umgås med sina barn?
    Sen så tycks de ta förskolan som en förvaring och inte en SKOLA som man behöver ha ledigt ifrån precis som.grundskolan?

    Eller?

    Inte så mycket egen erfarenhet, tankar från mig.

    Jag är född lite mer än tre veckor försent så inte bara Pricken.som tar tid på sig.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast numera blir man igångsatt efter två, tror jag. Än så länge är han bara fyra dagar sen...
      Och jag tror att det finns många skäl till att man vill ha barnen på förskolan. Barnen har kompisar, de blir aktiverade och är trötta när de kommer hem och så det här med egentiden... Till exempel.

      Viktigt viktigt förstås att komma ihåg att det finns väldigt många bra föräldrar också... och föräldrar som sliter sitt hår men inte hittar någon annan utväg än att ha barnen på sammanslagning. Det borde vara de sistnämnda barnen som sammanslagningen är till för.

      Radera
  3. Kan tänka mig att pricken har det rätt bra där inne i magen :-).
    Kommer ihåg att jag tyckte att det var lite tufft där sista veckan, ville ju bara få träffa min bebis och ha den där förlossningen avklarad. Och när två av mina vänner som hade bf efter mig fick sina barn så kändes det som att min lille pojke aldrig tänkte komma ut. Men det gjorde han bara några dagar senare :-). Men det var långa dagar, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju mått så himla bra, men blev totalt däckad av förkylningen och även om den är borta har jag som liksom inte lyckats återhämta mig. Maken ska nog ha en stor eloge som fixar så mycket och har ett sådant tålamod med mig :)

      Radera
  4. Horribelt. Och jag som hade dåligt samvete om jag tog en kopp kaffe när jag passerade hemmet innan jag hämtade barnen - och då jobbade jag halvtid...
    Men jag tror faktiskt inte att alla unga föräldrar är förberedda på att man får barn på heltid. Dygnet runt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, så kan det nog vara... fast jag tror inte att det bara är barn till unga föräldrar som går på förskolan året runt.
      I Hallsberg såg jag att föräldrarna måste lämna in sina egna schematider till förskolan. Då går det ju inte att åka och handla eller gå på stan (eller åka hem och dricka kaffe ;)) innan man hämtar.

      Radera
  5. För mig är det helt obegripligt, trots att jag vet att det är så som det ser ut!

    Här lämnas våra scheman in, och barnomsorgen innefattar sedan enbart restiden utöver. (Vill minnas att det var så i Örebro, när min Gustav var liten?) Man har dock rätt till två dagar per år, för egna intressen, som man måste meddela, typ älgjakt, när den andre föräldern arbetar.

    Har varit tvungna att nyttja sammanslagning en endaste gång, tyvärr, i två dagar... Det traumat pratar vår Viktor om än idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu har jag skrivit om det här svaret hundra gånger. Det tenderar att bli både ilsket och väldigt långt (jag brukar försöka att undvika ämnen som sammanslagning och förskola när jag träffar folk -det kan bli både långa utläggningar och stora diskussioner ;).
      Nöjer mig med att skriva att i Örebro ska barnens schema lämnas in. Det ska inrymma föräldrarnas arbetstid samt restid.

      Radera