onsdag 4 juni 2014

Massmord

I flera dagars tid (nåja två i allafall) har jag stått inför ett stort problem. Mördarsniglar. Ja eller spansk skogssnigel om man så vill.
Plötsligt har vi hela trädgården full. De tar sig igenom näten till min sallad (inte många, men några har lyckats) och de hugger in på funkian med stor aptit. Jag har som aldrig haft några problem med sådant här förut, så det fick bli google. Häcksax eller sekatör (eller glasburkar med starköl och det ska det baskemig också bli!).
Bilden är fräckt norpad från wikipedia.

Så kom det sig att jag vandrade runt i trädgården med häcksaxen, såg ilsket på alla äckliga sniglar... men kunde absolut inte förmå mig att klippa huvudet av dem. Sedan såg jag det ultimata mordvapnet hos Elisabet -en spade! Och det var liksom lättare, att på lite avstånd sådär göra ett hack.
Sextiosju stycken mördade jag och det var kämpigt på riktigt ska jag säga. Nu återstår alltså lika många lik att plocka upp. Hur gör man? Skrapar upp i en påse?
Jag känner starkt att det där nog får bli morgondagens pojekt (man vet aldrig, de kanske går upp i rök under natten).

13 kommentarer:

  1. Usch o fy för mördarsniglar! Vi har dem också, sim tur är bara några enstaka, men jag klarar inte av att ta död på dem, jag samlar dem i en påse tills Kalle kommer hem. Idag har jag inhandlat ett medel: Snigelfritt, som jag hoppas hjälper. Lycka till med jakten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad gör Kalle med dem sedan då? Jag hade ett förslag på att lägga dem i en burk och hälla salt på, men det skulle visst vara mest plågsamt av allt. Snigelfrittmedlet ska jag bums googla på. Du kan ju få meddela resultatet sedan.

      Radera
  2. Vi sprätter iväg hacket under nån buske eller bär bort det. Spaden är toppen! Pv hade nackat 98 stycken ikväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vissa går ju att sprätta bort. Men jag har nackat alla som varit på väg mitt över gräsmattan och det var mååånga. Och himlans svåra att få upp när de var... nackade... insåg jag snabbt.
      Blä!

      Radera
  3. Jag grävde ner skålar med öl i härom sommaren, men sååå äckligt att tömma, så jag gav upp. Han som törs, sa bara "kvinnor kan"..
    I år har jag köpt ett medel med små blå frön som jag har strött på "serveringsgången" och mellan raderna. Då ska de lockas av de blå kornen, bli mätta och dästa och gömma sig för att smälta maten. Än har jag inte sett en endaste snigel runt nya landet. Men jag är beredd med mer "medicin" och spade om de kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här skulle det alldeles garanterat också bli jag som får tömma dem...
      De blåa fröna ska jag kolla upp... undrar just bara hur de påverkar andra djur. Nu är det hur som helst krig. På en natt har två (?) sniglar hunnit käka upp min sallad. Ja inte all förstås, men jag är inte jättesugen på att plocka in reda halvuppätna blad.

      Radera
  4. Det är väl möjligen gråsparvarna som äter av det. Men det står att andra djur och barn kan vistas där. Medlet bygger på jäst och potatis och järn...nånting. Det står inget om hundar och katter gillar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prima! Det blir en sväng till blomsterlandet under dagen. De borde ju ha...

      Radera
  5. Snigelfritt är samma typ av preparat som Bloggblad har och det ska som sagt vara ofarligt för andra djur. Jag meddelar om det fungerar!

    SvaraRadera
  6. Kalles jobb är förresten att klippa sönder dem, jag klarar det inte! Tycker du är modig som klarar det med spaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också att jag var modig... första kvällen. Andra kvällen, efter att de hade ätit upp all min sallad var jag mest arg och då var det inte alls lika svårt ;)
      Det blir hur som helst till att investera i det där medlet!

      Radera
  7. Vi hade en del mördarsniglar härom sommaren. Då köpte vi sådana där blåa korn (Snigelfritt kan det ha hetat ja) som vi sedan dess strör ut (vi har så gräsligt mycket vinbärssnäckor också som behöver hållas under kontroll) och sedan dess har jag knappt sett en enda. Så det verkar rätt effektivt. Men jag strör också ut lite flera ggr/v om det inte regnar - hela somrarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också en massa vinbärssnäckor, men de ska visst inte göra riktigt lika stor skada... Och jag ska absolut investera i det där medlet! Vi bor ju alldeles precis längs en skogsremsa och det är förstås därifrån invasionen kommer. Känns som en rätt ojämn kamp då, att springa med spaden varje kväll :)

      Radera