måndag 23 juni 2014

Finbesök i trädgården

Större hackspett har vi gott om här... det har till och med varit ett bo i trädstråket, men det tycks tomt nu. Jag undrar som just hur många ungar som klarade sig. En fick en katt tag på, vi hittade resterna under vårt äppelträd...
Småfåglar är här också gott om. Allra mest just nu, näst talgoxar, pilfinkar och blåmesar, ser vi rödhaken och svartvit flugsnappare.
Idag hade vi dock en alldeles ny gäst. Bilden är jättedålig, hastigt tagen genom köksfönstret.
En gröngöling stuffade runt vid jordhögen bakom vinbärsbuskarna och pausade sedan ett ögonblick på äppelträdets stam. Välkommen till vår trädgård!
För övrigt hejas här på Brasilien ikväll. Alla sjöng med i nationalsången. Sådant gillas skarpt (av mig).

6 kommentarer:

  1. Jo det blir Brasilien här också. De spelar roligast och snyggast fotboll enligt min.amatörkunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är en till glad amatör. Men jag har varit riktigt insatt i år. Än om sena matchen går på tok för sent.

      Radera
  2. Gröngöling har vi här, men inte just hos oss här på kullen. Man blir så glad över såna här besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett någon på många år! Tur att kameran stod alldeles intill... än om kortet blev hemskt suddigt där genom rutan :)

      Radera
  3. Så roligt att få olika besök i trädgården! :) LM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt! I allafall sådana här oskyldiga besök. Sniglar och rådjur får gärna hålla sig utanför ;)

      Radera