torsdag 12 juni 2014

En skolavslutningsförmiddag

Någon har här klätt sig i vita byxor, skjorta, slips och kavaj. Gett sig iväg på skolavslutning, hans sista med just den här klassen.
Själv har jag fixat med disk och tvätt. Googlat på duschkabiner, ringt viktiga samtal och stoppat kvitton i ett brev till Agria. Överväger att klättra upp och pilla på de ruttna plankorna i taket, men inser att det inte skulle vara värst nyttigt för hjärtat.
Går en liten vända med Cosmos.
Sätter en potatislimpa på jäsning -potatislimpa har jag aldrig provat att göra förut, men om den blir god är det ju ett perfekt sätt att använda överbliven potatis!
Och så blir det lunch i skuggan. Yoghurt, jordgubbar och hemgjord müsli. Doft från schersminen.

Tänk, jag är helt säker på att jag aldrig har sagt mig vilja ha en doftschersmin. Jag har liksom inte vetat att de fanns och därmed inte vetat hur gärna jag ville ha en.
Nu blir jag lika lycklig varje gång jag sitter ute och det kommer små doftpustar från den!

7 kommentarer:

  1. De är verkligen en helt underbar doft!

    Och du - det där taket låter du allt bli! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Och taket har jag överlåtit till maken ;)

      Radera
  2. Jag jobbade för länge sedan i köket på dagis och då bakade jag alltid bröd med gröt som hade blivit över från frukosten. Mycket populärt av alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit :)
      Det är klart att det blev uppskattat! Jag gör ibland på havregrynsgröt här hemma...
      Och så tänker jag att det är guld när det finns kock på förskolan som kan ta till vara på överblivet sådär. Tror att det är vanligare med storkök idag...

      Radera
  3. Det är verkligen en av de underbaraste dofterna som finns. Ett absolut måste i en trädgård!

    SvaraRadera
  4. Jag bara håller med ... ,om doften! Ska ta in några kvistar ikväll lagom till fotbollen ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så lycklig att jag inte har reagerat på doften ute, så jag törs inte ta in några kvistar.
      Och till och med jag tittar på fotbollen... ja just nu i allafall. Den går ju så sent!

      Radera