onsdag 18 juni 2014

En Prick som bestämmer själv och Sommarlov!

Redan för flera månader sedan talade vi om för Pricken att det här vore en lämplig dag att anlända. Sedan har jag påmint honom i flera dagar, men han lyssnar helt enkelt lite dåligt på sina föräldrar och har absolut inte gjort minsta indikation på att komma inom den närmaste tiden. Ja, nä jag vet, han är inte beräknad förrän om en vecka. Egentligen.

Nä, så det blev ett barnmorskebesök idag... och ytterligare ett inbokat om två veckor. Hos en annan barnmorska, vår åker på semester. Och jag fick sitta där och säga att jag mår för bra. Det blev ytterligare en punkt precis mitt på kurvan, ett blodtryck som visst är normalt, men högt för mig, och ett blodsocker som var aningen lägre än vanligt.
Ja och så tack och hej och trevlig sommar.

Hemma äter vi matjesill och börjar inse att vi kanske borde haft en midsommarplan.
Och för övrigt råder här total sommarlovsglädje då någon idag gått hem för en ledighet på inte mindre än åtta veckor!


7 kommentarer:

  1. Tio veckor borde det bli för den blivande pappan! (Eller tar ni de dagarna senare sen?)

    SvaraRadera
  2. Tänker att det är bättre att spara på semesterdagar, alternativt inarbetad tid, för familjeekonomin, framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtta veckor :) Sommarlov går, vad jag vet, inte att spara på och när man tar över en ny klass är det sådär att vara borta de två första veckorna på terminen... (hade han haft en vanlig semestertjänst hade vi tveklöst sparat semesterdagar!)

      Radera
    2. Han har rätt att spara sina semesterdagar, även redan inarbetad tid, till förmån för de tio pappadagarna! (Sommarlov går att spara, som alla lov, vi har nämligen fem veckors semester och övertid, oberoende av tjänst.) Han har också rätt att plocka ut dessa dagar i pengar, eller ledighet, om det är så att han är sjuk (med läkarintyg). Slå en pling till lönekontoret! (I den kommun han arbetar, eventuellt också aktuellt fackförbund...)
      //Hon som med en ny klass också valt att arbeta vid terminsstart, utan tvekan

      Radera
    3. Ja, det där hade bestämt den blivande pappan koll på. Det var bara mamman som trodde att dagarna skulle brinna inne. Jaja.

      Radera
  3. Ljuvligheter! Jag vet en till som är överlycklig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste högt om husvagnsstädningen Någon här såg ganska nöjd ut över att vi inte har en husvagn att städa ;)

      Radera