tisdag 10 juni 2014

Det blommar i trädgården

Det är en underbar ljufvlig tid. Och det är fantastiskt att ha trädgård!
Vi skyndar långsamt. Har fått en sommaräng i en av rabatterna intill huset och tycker att det är vackert som bara den. Har storslagna tankar, pratar och planerar men vet att inget av det kommer att genomföras i år. Kanske inte nästa heller.
I den här baljan hade jag krokus på min balkong i Sigtuna. I år hyser den kryddväxter.
Jag har hittills inte varit så förtjust i de höga rangliga tomatplantorna, som för mig är en ny sort. Men de tycks i allafall ge lite frukt så småningom.
Och chili ska det väl förhoppningsvis också bli.
Den här busken -fråga mig inte vad det är, kanske ni vet?- den är stor och den har blommor som doftar alldeles gudomligt ljufvligt. Som små sommarpustar när man sitter på den lilla uteplatsen.
Och så liljorna, inte att förglömma. 
Det är en förbaskat fin tid nu!
Det finns ungefär hur mycket som helst och lite till att göra i trädgården.

10 kommentarer:

  1. Busken är nog en schersmin. Jag hade en sån i Ställberg. U N D E R B A R DOFT!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det lät bekant. Alldeles ljufvligt doftar den och nu hoppas jag att den inte blommar över lika fort som allt annat...

      Radera
  2. Ja, precis som Ulrika säger! Doftar l j u v l i g t!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag känner igen namnet men har totalt missat vad det är för buske. Hoppas att den blommar länge!

      Radera
  3. Härligt att ha en schersmin buske i trädgården. Så mycket fina växter ni har. Ha det så bra och njut i er trädgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket blommor och mycket ogräs ;)

      Radera
  4. Aldrig får jag vara först, när det äntligen är nåt som jag kan...

    SvaraRadera
  5. Dina tomater och chili har kommit bra mycket längre än mina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är flera som säger att de här tomaterna har kommit långt och det är lite intressant för så sent som jag sådde i år har jag aldrig sått förut... Det var kanske en snabbväxande sort. Och hög och ranglig.

      Radera
  6. Doftschersmin ja! Vi planterade fem sådana buskar i fjol som ska bli häck mot grannarna. I år kommer första blommorna och åh vad ljuvligt det luktar!

    SvaraRadera