tisdag 3 juni 2014

Cosmos hos veterinären

Strax efter tio kliver jag för andra gången in på djursjukhuset idag. Det händer att jag, när jag tittar på facebook, känner mig en aning stressad över allt Cosmos syskon presterar. Rosetter från diverse utställningar och fina prestationer på spår och bra resultat på olika tävlingar. Cosmos har gått två kurser och inte deltagit i en endaste tävling. Ambitionen var lite högre från början, men så kom först cystorna och sedan Pricken emellan och vi har mest promenerat i skogen och lekt rallylydnad för oss själva i trädgården.
Men det finns något han faktiskt är riktigt bra på. Han är precis hur duktig som helst hos veterinären. Inte ett dugg behöver jag skämmas när vi står i kö och han står alldeles intill mig och tittar på alla. Eller när vi kommer fram till kassan och jag ber honom sitta och han sitter så snällt så snällt. Eller när vi slår oss ner och väntar och där är en mellanpudel som tappat pälsen i ansiktet och den skäller så fort den får chansen och en stor collie som drar och drar i kopplet och en golden som skakar något alldeles förfärligt. Cosmos lägger sig ner och ser så avslappnad ut.

Det är bara när han tvingas ligga på sidan på ultraljudsbordet som han skakar lite, men inte ett endaste dugg protesterar han.
Ultraljudet visar en enda ny liten cysta och för övrigt är allt oförändrat och jag blir precis hur glad som helst och vill mest bara studsa ut därifrån och brista ut i någon sorts glädjesång. Men jag sansar mig lite.

Efteråt kommer vår veterinär och kramar om mig och klappar på Cosmos och gratulerar till att det inte har blivit sämre. Han var ju som liksom minst sagt ganska inblandad under hela förra våren. Först om två år behöver vi följa upp igen med ett nytt ultraljud.

När vi kommer hem får Cosmos bland det absolut bästa han vet; en sprillans ny tennisboll att leka med i trädgården.

Nu ska snart Chipper hämtas hem. Sedan maken och därefter ska vi fara och se om Pricken fortfarande håller sig på kurvan.
Det är körigt värre att vara hemma på det här viset ;)

12 kommentarer:

  1. Grattis! Vilken lättnad för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var mer nervös än jag trodde att jag skulle vara innan. Hoppas att de håller sig till det här tillväxttempot -då får vi förhoppningsvis leka tillsammans många år :)

      Radera
  2. Det var verkligen ett bra besked! Hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Så bra att vi har firat med finfika på kvällen ;)

      Radera
  3. Åh, vilken härlig dag det blev! Det är tur att du int jobbar. Hur skulle du hinna med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä det sa jag också. Jag skulle nog kunna tänka mig att bli hemmafru ;)

      Radera
  4. Åh så skönt att höra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju varit jättepigg och inte alls verkat sjuk... men att de knappt skulle ha vuxit alls hade vi inte vågat hoppas!

      Radera
  5. Gå in på Goboken.se de har också gratispaket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet. Fast där får du betala frakten.

      Radera
  6. Det var ju en himla tur med Cosmos!
    Att vara hemma är konstigt nog stressigt ibland. Jag har redan kommit in i "i morgon-stadiet" och det jag gör går i ett stilla lunkande tempo. Ska jag iväg på nåt, räcker det med en sak för att fylla hela dagen. Ofattbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att jag ska hinna hur mycket som helst när jag är hemma såhär. Det gör jag inte (eller det gör jag visst, jag förstår redan inte hur vi hann med när vi jobbade heltid). Och jag tycker att det är helt underbart att ha möjlighet att lägga tiden på hem och trädgård och djuren såhär!

      Radera