söndag 11 maj 2014

Planering och (bebis)fix

Alldeles lagom till jag går in börjar det regna, en riktig skur, sådär så att det blir alldeles mörkt och man får tända lampor och allt känns ganska mysigt.
Jag passar på att skruva ihop skötbordet. Det var ju från början meningen att badrummet/tvättstugan skulle totalrenoveras och att en av bänkarna där skulle bli en skötbordsdel. Den där totalrenoveringen har vi nu lagt på is -skjutit upp ett år. Det kändes inte jättelämpligt med en nyfödd och ett så stort renoveringsprojekt med tillhörande slit och byggdamm. En provisorisk duschkabin planeras nu istället, för att kunna fortsätta använda duschen som är så möglig...

Det är förvisso drygt sex veckor till det beräknade datumet, men bortsett från spjälsäng -det har vi ännu ingen- känns det som om vi är ganska redo. Det är lite småsaker, någon mer liten omlott-body, en liten tröja, tvättlappar och babyolja, napp och lite nya handdukar kvar att skaffa. Lite korgar att ställa under skötbordet. Sådant smått. Ja och så ska förstås allt tvättas upp, men det finns det gott om tid till.

Igår kom tyget som jag beställt. När jag går hem om två veckor ska här sys är planen. Ett babynest och påslakan till vagnen. Ja vi får väl se hur det går.
I slutet av maj ska vagnen och babyskyddet hämtas. Det var ju lång leveranstid på det.
Och det här är sådant fix som är så roligt!

11 kommentarer:

  1. Fint skötbord och jättegulliga tyger. Vad tycker katterna om det nya skötbordet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har inte kommit på att de kan hoppa upp där än... men det dröjer nog inte särskilt länge gissar jag.

      Radera
  2. Så kloka ni är som har förberett. Det gjorde inte vi till första barnet. Jag vågade inte eftersom det allra första slutade som ett mkt sent missfall. Så min man rände runt som en skållad råtta medan jag låg på BB, och fixade både säng och blöjor och kläder... Efter min lista. Han var helt slut när vi äntligen skulle hämtas hem. Och då rafsade jag i påsar för att hitta rätt grejer... Nästa gång var vi bättre förberedda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi till slut och mot alla odds fick plus på stickan bestämde jag mig för att passa på att göra "allt" oavsett hur det skulle gå. Det finns hela tiden de som sagt att "ska ni verkligen redan" och "det är väl bra att vänta lite, man vet ju aldrig". Men jag tänker tvärt om. Skulle det bli något som går snett, då har jag i allafall en gång i livet fått göra allt det här -vara lycklig och förväntansfull och planera och skaffa små grejor och fixa i ordning. Ungefär så :)
      Ja och nu är det ju faktiskt inte så där supervärstens långt kvar!

      Radera
    2. Jag håller helt med dig. Nu! För visst hade lite barnkläder och en säng inte spelat någon roll. Mycket bättre att ha allt i ordning. Jag håller med den som tipsat om att stanna lite på BB, på 70-talet ingick en veckas vistelse där. Det var ovärderligt för en som var helt ovan vid spädbarn som jag. Alltid nån att fråga, och möjlighet att få sova...

      Radera
  3. Hej.
    Vad härligt att höra att ni ska ha en liten. ; D
    Jag är glad för er skull.
    Jag är imponerad över skötbordet.. Skit fint!
    Är det något ni behöver så behöver ni bara säga till.
    Och ett tips som jag tycker du ska överväga. . Stanna på BB några extra dagar och bara njut av närheten och lugnet. Sen när ni kommer hem, låt Anders sköta disk, städ och djur tills du har sovit ikapp dig. Jag önskar er all lycka.
    Tänk att cosmos ska blir storebror. ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tittar in här! Det blir en liten kusin på sladden.
      Cosmos kommer nog att sköta sig galant. Det blir mer intressant att se hur kattdamerna reagerar när någon kommer och konkurrerar om hussens famn :)

      Radera
  4. Och jag blir sååååå rörd och glad av dina rader mossfolk .., det här att "skulle det bli något som går snett ...". Vilken jordnära människa du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer högst troligt ändå att vara en sådan där nojig mamma. Jag vet ju hur jag var då i julas, när Cosmos fick så hög feber och den inte gick ner. Han var välbevakad och vältempad, kan man väl minst sagt säga ;)

      Radera
  5. Du gör så rätt så! Klokt och underbart på samma gång.
    Varför måla fan på väggen tänker jag. Skulle man tänka så om allt så skulle man definitivt inte köra bil tex.
    men sen så kan ju Prickar komma när de vill. Håller inte alltid tidtabellen. Både före och en hel del försent.

    Ha ha, nu ser jag katten under skåpet på bilden. Det gjorde jag inte först. Du tycks ha någon som håller koll på dig i Prickstöket :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har beställt honom till den artonde (en vecka för tidigt), men det kan förstås precis lika gärna bli ett julibarn. Det blir som det blir :)
      Kattdamerna är med och engagerade överallt. De är lite sura nu, efter att vi har börjat stänga till sovrummet på nätterna. Cosmos är förstås också med överallt... även i sovrummet -han ligger ju stilla i sin säng och sover på natten.

      Radera