lördag 17 maj 2014

Lite trädgårdshjälp kanske?

Ja, inte att gräva eller rensa ogräs eller något sådant, men med lite artbestämning. Jag är verkligen inte alls bra på det här med trädgårdsblommor, men jobbar för fullt på att i allafall veta vad jag har i vår egen trädgård.
En del känner jag förstås igen. Men det kommer upp en massa hela tiden som jag inte alls vet vad det är. Alla bilder är tagna med lille Lumix-kameran.

1.
Vårkrage. Tack igen Mari!

2.
Absolut en klockhyacint. Tack Mari!


 3. (någon funkia? giftig?)
Japp, det är en funkia. Tack makens moster U-b!

4. (den här är låg, kanske bara ngn decimeter hög)
Revsuga. Tack igen U-b!

Det här vet jag är en Rosenkvitten, men den blommar så fint så den fick vara med ändå :)

5. (och den här är ca 50 cm hög. det blir förstås en blomma av knoppen förstår jag)
En dill- eller herrgårdspion. Tack Lena!
Jopp, en Herrgårdspion. Tack du för mig okände Jan!
Någon trädgårdskunnig som har en aning om någon av växterna?

12 kommentarer:

  1. Kan den sista vara en dillpion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är det säkert! Eller en herrgårdspion... Tack!

      Radera
    2. Nummer tte tror jag är en Hosta. Googla och se om du känner igen den. Trivs i lite skuggiga och fuktiga miljöer.

      Radera
    3. 2. Kloclhyacint
      3. Funkia / hosta
      4. Revsuga?

      Radera
  2. 4. Revsuga
    http://tradgarn.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=930

    SvaraRadera
  3. Monet; Ja, det kan nog stämma. Hostan är ju en Funkia...

    Mian; Såg på fb :) Tack!

    Ruta Ett; Ja, jag fick det svaret på fb med. Absolut en sådan. Nu är det bara den gula, den som jag trodde skulle gå lättast, kvar...

    SvaraRadera
  4. Kan nr 1 vara vårkrage?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag det måste det vara! Jag tyckte att kronbladen satt glesare än på alla bilder, men bladen verkar se likadana ut. Tack för hjälpen, nu har jag stenkoll... tills nästa sort dyker upp ;)
      (nu har jag dubbelsvarat dig :))

      Radera
  5. Det var mycket roligare när jag läste namnet på den sista blomman fel, som Herrgårds-spion. ;-) Det ser ut att blomma för fullt i trädgården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jojo det hade låtit mindre flådigt och mer spännande ;)
      Här blommar det för fullt!

      Radera
  6. Vårkragen gick jag bet på totalt....de andra vara lättare för de hade min mamma i sin trädgård och syster yster på sitt torp.
    Funkior har jag faktiskt spanat in lite att ha på ett skuggigt ställe på ön....det finns flera varianter och de verkar tåliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har sett att de finns i många olika varianter. Ena funkiabeståndet (säger man så?) här växer halvskuggigt och det andra i direkt sol.

      Radera