onsdag 28 maj 2014

Hemma hos de fyrbenta

Chatter tar sitt ansvar i bebisförberedandet här hemma. Nu har hon provlegat spjälsängen, i denna snarkat högt och, tror jag, gett sitt godkännande.

Chipper och Cosmos tar också sitt ansvar här hemma. Alldeles nyss plingade det på dörren och utanför stod en paketnisse med leverans. Vovovov, sa Cosmos och höll på att slå knut på sig själv. Och paketnissen försäkrade att det var ingen fara, han hade hund hemma.
Så ställde han ner paketet på stolen och vips så kom Chipper sättandes. Ställde sig på paketet och jamade ljudligt. Då fick förstås paketnissen prata lite med henne också.

Så välkomna hem till oss. Här finns en fyrbent välkomstkommité som tar sitt jobb på största allvar.

( vi erbjuder även klädroller efter avslutat besök samt receptfria allergitabletter vid behov ;)

8 kommentarer:

  1. Hihi, låter väldigt mysigt tycker jag! Saknar Oscar här hemma.... Funderar på att skaffa katt, men har så många allergiker runtomkring mig så vet inte om det är en bra idé...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också många allergiker runt omkring. Det var en av anledningarna till att det inte blev en tygsoffa -läder är lättare att dammsuga och torka av...
      För övrigt har vi alltid allergitabletter liggandes och de används då och då. Ja och den nya dammsugaren vi köpte är också någon allergivänlig sort som ska göra att allergenerna inte följer med i utsläppsluften.
      Hittills har alla överlevt besöken här och djuren är en jätteviktig del av mitt liv (och verkligen något jag vill ge till vårt barn -en uppväxt med djur).

      Prova en period som jourhem om du är osäker. Då gör man ju både en god gärning, och kan lämna tillbaka om det inte skulle fungera. Dessutom står katthemmet för ev veterinärvård och katten brukar vara både öronmärkt/chippad och kastrerad när den kommer. Våra fina damer hamnade ju hos oss på det viset :)

      Radera
  2. Ja, det där är verkligen knepigt. Min dotters man är våldsamt kattallergisk och får ligga i en risig husvagn på tomten när han är här på besök .., hur roligt är det? Och min systerdotter nyser och får rinniga ögon, liksom ibland Hilda, Thomas dotter.
    Men hur gör man ...? Hade jag tänkt mig för hade vi inte skaffat sigge nilsson, men jag kan inte ta bort honom bara ..., den respekten har jag ju för hans lilla kattliv.
    Det där med allergitabletter hemma var ju en kanonidé, det ska jag skaffa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men se, perfekt med husvagn. Ja vi har ju trädgård så det går att smälla upp ett tält med ;)
      Fast jag tror inte att vi har värst många allergiska övernattningsgäster. Ett tag hade vi ambitionen att hålla gästrummet djurfritt, men nu ska ju det så småningom bli kontor och där hussen är, där är djuren...
      Det har också hänt vid ett par tillfällen att vi har stängt in katterna i groventrén och badrummet när vi har haft allergiskt besök. Där har de gott om utrymme, mat, låda och katträd. Och så har jag lärt mig att man inte ska dammsuga precis innan besöket dyker upp. Det rör visst upp allergener och gör att allergin blir värre.
      Allergitabletterna har det varit en viss åtgång på -det är inte alls fel att ha hemma :)

      Radera
  3. Åh, vilken smart idé att ha allergitabletter hemma. Det ska jag också skaffa omedelbums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna-Lena; Välkommen hit :) Tabletterna går åt och det är inte vi som är de flitiga användarna.
      Nu ska jag bums kika in hos dig!

      Radera
  4. Anitha i Bureå31 maj 2014 06:41

    När jag hade mina katter, Pirre och Gustav, fick alla som kom in genom dörren order av oss att hälsa på Pirre. Oavsett om de var allergiker eller katträdda. För gjorde de inte det så dröjde det inte länge förrän de hade en katt på axeln som talade om;

    "Hallå Ni har glömt att hälsa på mig!"

    Kanske inte så roligt alla gånger att få en 7 kilo tung katt på axeln, speciellt inte om det var sommar och folk hade bara tunna tröjor på sig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha :) Våra katter är lite mindre... väger ungefär hälften så mycket. Och jag tror inte att de bryr sig så mycket om ifall det har hälsats en gång. Så fort någon sätter sig är de uppe i knäet.

      Radera