tisdag 27 maj 2014

Hallsberg

Eftersom jag hämtade upp maken för storhandling igår blev cykeln kvar på stationen och jag fick köra ner honom i morse. Då passade Cosmos och jag på att ta en liten sväng med kameran (ja, med betoning på liten. jag går varken fort eller långt i nuläget).

Hallsberg har varit befolkat länge -här finns bland annat två domarringar från järnåldern. Men fram till 1862 bestod socknen av några stora gårdar, mindre torp, en liten kyrkby och själva kyrkan förstås.
Det året byggdes även ett stationshus och Hallsberg blev en inflyttningsort -ett stationssamhälle. I kvarteret där vi bor är det än i dag så att de äldre flyttat hit på grund av järnvägen. Mannen som byggde vårt hus arbetade där, likaså vår granne och mannen lite längre ner på gatan.
Ja, och en järnvägsknut är det ju fortfarande. Säger man att man bor i Hallsberg får man ofta ofta svaret att "ja men där har jag bytt tåg!".
Idag bor här drygt 7000 invånare, så det är ingen stor håla vi har hamnat i :)






Men här finns ändå förvånandsvärt mycket. Jag fascineras ofta av hur ett så litet samhälle kan ha... tja, allt. Apotek, fyra mataffärer, systembolag, bibliotek, bokhandel, bank, klädaffär, tre konditorier, en hamburgekedja, ett badhus och en hel del annat. Här finns dessutom en stor gymnasieskola och en ganska stor vårdcentral. Hur går det ihop liksom?
Ja och så, inte att förglömma, postterminalen, Ahlsell och Volvo som förstås ger jobb.

Sedan går det inte att komma ifrån det faktum att det är en raggarhåla. Här är gott om gamla bilar och än mer gott om epatraktorer. Elva procent av befolkningen är högutbildade. Grannens drygt tjugoåriga barnbarn spelar Elvis på högsta volym.
Det är lite charmigt.
Lite.

4 kommentarer:

  1. Men ååå, mossfolk, vilken härlig liten guidad tur det blev i Hallsberg så här på morgonen!
    Så mycket jag inte visste! Och vilken fin skulptur, den längst uppe!
    Tack som berättade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fram och tillbaka i självaste centrum ;)
      Och jag är också rätt förtjust i den skulpturen.

      Radera
  2. Imponerande många mataffärer och konditorier! Även om jag varit i Hallsberg många gånger så har det uteslutande varit i tågsammanhang så jag har inte sett nåt av samhället. ellem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår inte att det kan gå runt, men kul är det. Och själva samhället är faktiskt inte värst mycket att se, så du har inte missat något...

      Radera