måndag 26 maj 2014

Grattis sverigedemokraterna i Hallsberg! Men vad tycker ni om barnomsorgen och miljön?

Jag är förvisso glad att nästan hälften av alla Hallsbergare faktiskt röstade. Jag är däremot mindre glad, eller till och med ganska bekymrad över, att sverigedemokraterna fick näst flest röster. Nu har förvisso alla rätt att tycka olika. Det är bara så totalt tvärt emot mina värderingar. För säkerhets skull sätter jag mig in lite närmare i deras politik. Jag vill ju inte vara en av dem, som tror sig veta efter att ha hört eller sett lösryckta meningar och enskilda uttalanden. Deras invandringspolitik känner jag att jag har rätt koll på... men för övrigt då?

Barnomsorg -hur går det ihop?
Nu är jag förvisso ganska förtjust i Julia Kronleds uttalande om mindre barngrupper i förskolan och ett högre vårdnadsbidrag. Men något budgetförslag på det finns inte. Och på Sverigedemokraternas egen sida finns varken "barnomsorg" eller "förskola" med som rubriker under deras politik. Jag finner det också en smula ironiskt att Kronled i samma uttalande säger att:

Det är även viktigt att bestämmanderätten för barnens uppväxt ligger på familjerna samt att det finns en stor valfrihet.

Och därefter starkt motsätter sig förskolor där man arbetar mycket runt genus eller där religion har ett starkt inflytande eftersom barns bästa måste komma före vuxnas utopiska idéer...

Och om barnomsorgsfrågan inte går ihop -försök då att få ihop miljöfrågan!

Hur som helst, EU-valet handlar förstås inte direkt om förskola, även om det går lite grann hand i hand med synen på människor (det gäller alla partier och jag tycker därför även att vänsterpartiet är totalt ute och cyklar i barnomsorgsfrågan). Däremot anser jag att miljön i högsta grad är en viktig EU-fråga. 
Så hur ser då sverigedemokraterna på miljöfrågorna?
Jo, de vill höja straffen för utsläpp i Östersjön. Och det är ju jättebra, det tycker jag.
Och så vill de bygga ut kärnkraften och sänka bensinskatten...
Och minska invandringen.
Men vänta nu... vad har det med miljön att göra?
Jo, så här står det på Kävlinge sverigedemokraters hemsida:

"Folk som i sina hemländer brukade lämna ett minimalt miljöavtryck blir i Europa plötsligt rena miljöskurkarna då deras konsumtionsförmåga i ett slag mångdubblas."

Ja, men att vi inte har tänkt på det tidigare! Fast Thoralf Alfsson, riksdagsman för SD, har uppenbarligen inte alls det problemet. Han ser nämligen inte direkt att det finns något miljöproblem. På sin blogg skrev han igår att det är något som "klimatalarmisterna" har hittat på för att få folk att må dåligt. För att stärka sitt påstående undrar han om någon har sett en klimatförändring i sin egen hembygd. Han har nämligen inte gjort det.

Jag lämnar det där. 
Alla har rätt att tycka vad de vill och att rösta på vad de vill. Det är liksom det fina med Sverige.
Men det bygger också på en tilltro till alla med rösträtt. Man har rättigheten att rösta, men nog borde det även innebära att man har skyldigheten att läsa på? Och jag kan inte låta bli att undra, hur många av de som röstade i EU-valet, som verkligen hade läst på.
Lite rädd känner jag mig för hur det kommer att gå i höstens val. Blir SD näst störst i Hallsberg då med? Och vad kommer det att innebära...

Ja, för övrigt låg SD på nästan samma procentsats som i Hallsberg i såväl Karlskoga som Kumla. Och mycket högre i Lindesberg. I Örebro däremot låg de betydligt lägre.

2 kommentarer:

  1. Ja vad säger man....? Först får jag lätt ont i magen, sen blir jag rent ut sagt förbannad över dumheterna!

    Jag ser med oro på denna utveckling. Jag kan inte få in i mitt huvud hur folk kan resonera så här.

    Här Värmland samma trend. Minst röster i Karlstad o Hammarö. Mest i områden som är mer glesbygd och då ffa i östra delen. I de kommunerna är det också färre med någon högre utbildning och även flest flyktingförläggningar.

    Jag tänker på en intervju ned en SD politiker för några år sedan. Han så att om det blev för många invandrare i Sverige så skulle han flytta utomlands så han slapp alla utlänningar.... Ungefär så i ord, men exakt så i budskap.

    Ja jag säger då....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas ändå, att människor kommer till någon form av insikt efter det här. Inför valet i höst...
      Eller så blir det precis tvärt om. Oroande är det hur som helst!

      Radera