lördag 10 maj 2014

Eurovision song contest!

När jag gick hundpromenaden såg jag att nästan varenda granne längs gatan tittade på just det här. Och jag hann hem lagom till första bidraget. Vi har soffmys. Dippar gurka och morötter. Och har åsikter.

1 Ukraina
Maria Yaremchuk – Tick-Tock
Det känns som en låt som man redan hört massvis med gånger. Lätt att lära sig refrängen och lite fartfylld. Jo, den kan det nog gå ganska bra för, det tror jag.

2 Vitryssland
Teo – Cheesecake
Nä, alltså, när de säger att man kan bli ganska mätt på cheesecake, då kan jag inte annat än hålla med...

3 Azerbajdzjan
Dilara Kazimova– Start A Fire
Effektfullt med allt det röda, det tycker jag. Och låter är ändå ganska fin. Ingen vinnare så, men fin.

4 Island
Pollapönk – No Prejudice
Är det där popopopop en del av refrängen, då är det en riktig tungvrickare. Fast haha, lite rolig ändå. Mer som ett shownummer. Jag gillar i allafall när artisterna ser ut att ha roligt.

5 Norge
Carl Espen – Silent Storm
Den här är ju bara tråkig, säger maken.

Jag tycker ju att den är lite fin jag. Men så är jag också hopplöst förälskad i pianoklink (och akustisk gitarr). Tyvärr har han riktigt någon utstrålning där på scenen. Ögonen och rösten synkar liksom inte.

6 Rumänien
Paula Seling and OVI – Miracle

Nä, det är nog inte ett värst bra betyg på låten när man slutar lyssna efter ett tag. När det roligaste i låten är ett fejkat runt piano är det rätt trist.

7 Armenien
Aram MP3 – Not Alone

Tråkig låt utan text, säger maken.
Inte så dum alls, tycker jag. Inte bra heller.  Men det är mycket ballader i år.

8 Montenegro
Sergej Cetkovic – Moj Svijet
En ballad till? Pluspoäng här för att de sjunger på sitt språk. Och lite fint med konståkerskan och framförallt bakgrunden.

9 Polen
Donatan and Cleo – My Slowianie (We Are Slavic)
Konst eller bara konstigt, frågar de sig. Ja inte är det konst, säger jag. Jag mår nätan lite illa och känner att det här inte var ett bidrag som passade in här. Alls. Fördelen är att man nästan glömmer bort låten, och det är nog tur, för det här var verkligen verkligen inte bra.

10 Grekland
Freaky Fortune feat. RiskyKidd – Rise Up
Åh hej, hopp hopp hopp och skutt, på den lille pojken på scenen. Maken tycker att det känns nittiotal. Efter ett tag började vi prata om andra saker. Jaja. Publiken verkade tycka att det var desto bättre...

11 Österrike
Conchita Wurst – Rise Like A Phoenix
Den här kan det gå riktigt riktigt bra för. Och låten var mycket väl framförd.

12 Tyskland
Elaiza – Is It Right
Vi satt fortfarande och diskuterade den förra låten... men Pink, på tyska, sa maken.

13 Sverige
Sanna Nielsen – Undo
Nä, vi tror faktiskt inte att det kommer att gå särskilt bra för Sverige i år. Hoppas och tro är förstås inte samma sak. Lite partiskt tycker jag ändå att att Sanna gör ett bra framträdande!

14 Frankrike
Twin Twin – Moustache
De ser ut att vara plockade ur något barnprogram. 

Det här året Jedvard, säger maken. Mer after ski än eurovision.
Urdåligt, är vi i allafall överens om.

15 Ryssland
Tomalchevy Sisters– Shine

Med tanke på att det är just ett ryskt bidrag är det nästan modigt att gå upp på scenen och sjunga det tvillingarna sjunger. De är faktiskt riktigt duktiga och gör ett bra framträdande.

16 Italien
Emma Marrone – La Mia Città
Introt är ju Kents intro, Vinter 02, säger maken.

Jag tycker mest att hon ser grym ut och kommer på mig själv med att sitta och rynka ihop ögonbrynen.
Låten var bättre än framträdandet, säger maken. Jag är inte säker på att jag håller med.

17 Slovenien
Tinkara Kovač – Round And Round
Det snurrar. Men tvärflöjten blev verkligen inte använd mycket mer än till att viftas med. Synd.

Kul däremot med klänningen, som gav lite liv till numret.
Maken tyckte att det var likt Sveriges bidrag.

18 Finland
Softengine – Something Better
Blink 182 från 2002 ställer upp för Finland 2014, säger maken.

Lite fart i allafall. På pojkarna.

19 Spanien
Ruth Lorenzo – Dancing In The Rain
De har lyckats bra med effekterna ikväll, men vattnet går det lite sådär med tycker jag. Och så funderar jag på vad hon har i håret. Och så försöker jag se vad det står där, tatueringen på underarmen.

En medeltempo-röstkörsgrej, säger maken och ser ganska uttråkad ut.

20 Schweiz
Sebalter – Hunter Of Stars
 Haha, jag kan inte låta bli att tänka att det var lite Ryback-inspirerat där när han skvätter iväg med fiolen. Och så lite trumma. Och så lite visslande. Jo, men det var ett glatt roligt bidrag!

21 Ungern
András Kállay-Saunders – Running
Men den här måste de väl ändå spelat en del på radion. Jag tycker att jag har hört den en massa gånger, men hade ingen aning om att det var ett sådant här bidrag.

Ett ovanligt innehåll i texten. Men starkt. Och absolut inte typiskt Ungern.

22 Malta
Firelight – Coming Home
Vad heter instrumentet?

Det är lite roligt i år med så många instrument!
Lite Peter Jöback, säger maken, men om den saken är vi inte riktigt överens.
Jag har jättesvårt att höra vad de sjunger.

23 Danmark
Basim – Love Cliché Love Song
Om man bara lyssnar låter det nästan som en tjej som sjunger. Jag tycker att refrängen är lite smårolig. Skobidob apap och så lite benspatt. 

Den bästa låten hittills, tyckte maken.

24 Nederländerna
The Common Linnets– Calm After The Storm
Står man inte ens vänd mot publiken och dessutom har med en steel-guitar, då går man bort, sa maken.

Själv tyckte jag att den var rätt tråkig och kan inte förstå hur det kan vara en av de favorittippade.

25 San Marino 

Valentina Monetta – ”Maybe”
Det är tur att det inte är många bidrag kvar, för nu håller jag på att somna. Hur som helst funkar låten att somna till och jag tycker att snubben vid pianot kunde fått ha vara med i bild lite mer.

26 
Storbritannien
Molly – Children Of The Universe
Men det här var i allafall en väldigt vaken trummis, säger maken. Och det måste man ju hålla med om. Smart att filma honom mycket. Ingen låt jag kommer att lägga till på någon spellista precis, men som sagt, jag gillar trummisen.

Resultat:
Österrike -inte alls fel att de vann. 
Nederländerna -vi är båda förvånade
Sverige- oväntat men roligt. förstås.

2 kommentarer:

  1. Jag kom hem närdet hade pågått nästan en timme, nu tycker jag att de flesta låter rätt lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hinner höra ett antal snabbgenomgångar sedan ;)
      Fast vi tycker också att många låtar är ganska lika varandra...

      Radera