måndag 7 april 2014

Skogsutflykt

Kanske bland det roligaste man kan göra, på förskolan, är att åka med barnen till skogen! Där finns så himla mycket man kan göra. Idag var vi iväg, vid gott mod trots regnet. Och vi har tittat på myror, hittat en larv i en barkbit, smugit förbi trollens grotta, arbetat hårt på en koja, balanserat på trädstockar och samlat kottar på hög. Ja och så fikat förstås, på varm choklad och ostmacka.
Jag älskar att vara i skogen!
Och jag blir så himla glad när barnen också har så himla roligt där!

Ett stort bonus är hästhagarna precis vid busshållplatsen. Vi passade förstås på att klappa häst också. Det är nästan det barnen pratade mest om efteråt :)

ja och så är det det där med sekretessen. för vi tog förstås en massa härliga bilder, men dem får jag naturligtvis inte visa här...

6 kommentarer:

  1. Kul att de har roligt. Inte som våran lilla, rara som helst är inne och tycker att utomhus är man bara om man absolut måste. Sist vi var i skogen sa min kollega att nu efter fikat kunde hen ju gå och leka. Lilla barnet tittade sig omkring och sa: Men, med vadå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Men jag tänker att det för många är en vanesak. Vet man inte vad man kan göra i en skog är det kanske mest smutsigt med en massa läskiga små kryp... Jag tycker att det är stor skillnad på när man åker första gången med en grupp mot när de fått in lite vana. Och så har vi ju med oss luppar och små terrarier och paddor sådär så att vi kan undersöka allt spännande :)

      Radera
  2. Jag tänker ofta att det är säkert slitsamt jobba på en förskola med allt större barngrupper. Så det här att gå ut i skogen och ha det gott en dag överväger säkert mycket av vardagsslitet. Måste vara hur kul.som helst gå på upptäcksfärd i en skog.

    Äventyret behöver inte vara långt borta :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med barn kan det mesta bli små äventyr :) Och det är förvisso slitigt att vara pedagog men de absolut största förlorarna är barnen som hela dagarna är i de stora barngrupperna. Om det kan jag plädera länge.

      Radera
  3. Mina barn vägrar numer att följa med ut i skogen nu när de kan bestämma själva, haha. :) Morsan har ju släpat med dem i alla år. (Nu är de ju snart 17 och 21 så det kan man ju förstå.)
    Jag är i alla fall väldigt glad att mina barn fått växa upp med massor med tid i skogen. Skogen är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D Jag hade inte heller tid att åka till skogen när jag var 17. Men vi hade väldigt roligt där när vi var barn!

      Radera